Konzerviranje-restauriranje
Konzerviranje-restauriranje
Zidni oslik u kapeli Sv. Jelene u Oprtlju
Romanička kapela Sv. Jelene pokraj Oprtlja jedna je u nizu istarskih crkava s vrijednim zidnim oslikom iz kasnosrednjovjekovnog razdoblja. Zidne slike u apsidi i na trijumfalnom luku djelo su majstora Klerigina II. (Cleriginus II.) iz Kopra naslikane u prvoj polovici 15. stoljeća. Restauratori su zatekli slike s teškim oštećenjima - široke i duboke pukotine presijecale su zidnu sliku u apsidi na nekoliko mjesta, a među brojnim lakunama oštećenih žbukanih slojeva neke su otkrivale i kamenu građu. Na određenim mjestima zidne su slike bile i naknadno preslikane tvrdim i za podlogu čvrsto vezanim preslikom. Složeni konzervatorsko-restauratorski postupci uslijedili su na sanaciji građevine, uklanjanju naknadno nanesenih žbuka i naliča na unutrarnjim zidovima te zaštiti, konsolidaciji i reintegraciji izvornih slojeva.
Nove spoznaje o dvoru Veliki Tabor, plemićkom gradu obitelji Ratkaj, donijela su opsežna multidisciplinarna istraživanja koje je Hrvatski restauratorski zavod provodio od 1995. godine. Temeljem rezultata istraživanja dugotrajni i vrlo zahtjevni konzervatorsko-restauratorski i građevinsko-obrtnički radovi na obnovi dvora započeli su 2006. godine. Kroz dvije faze radova obnovljen je peterokutni palas te dvorišne galerije, u cijelosti je izvedena konstruktivna sanacija zidanih konstrukcija i svih svodova, a trošna krovna konstrukcija i pokrov zamijenjeni su novom građom. Radovi su obuhvatili i obnovu zidnog oslika te kamenih elemenata, a radni prostori muzeja stavljeni su u funkciju. Završetkom druge faze radova ujesen 2011. godine, nakon gotovo četiri godine posjetiteljima je ponovo omogućen pristup Velikom Taboru.
Tijekom građevinskih radova 2006. godine u prostoriji na prvom katu sjevernog krila bivšeg pavlinskog samostana u Lepoglavi, pri uklanjanju jednog od pregradnih zidova otkriven je fragment svodne zidne slike izrađen tehnikom vapnenog freska (Kalkfreskomalerei) dimenzija 380×35/40 cm. Očuvan samo u širini i dužini pregradnog zida, nekoć je bio dio većeg oslikanog medaljona na svodu prostorije, na što su upućivali ostaci stucco profilacije na rubovima fragmenta. Višestruki slojevi naliča zatečeni na slikanom sloju ukazuju na to da je i prije podizanja pregradnog zida bio skriven.
Svod barokne crkve Sv. Florijana u Varaždinu krasi šest medaljona oslikanih fresco secco tehnikom. Sve do početka sustavnih konzervatorsko-restauratorskih radova 2008. godine, svod je bio preslikan bojenim slojem dekorativnih motiva, vjerojatno iz 19. stoljeća, te dvama starijim vapnenim premazima. Uklanjanjem preslika otkrivene su slikane scene sa stilskim obilježjima baroka, koje su prema načinu građenja crteža i morfologije likova pripisane varaždinskom slikaru Blažu Gruberu.