U španjolskom gradu Lorci, u regiji Murcia, od 27. do 30. studenoga 2024. godine održana je I. Međunarodna konferencija o umjetnosti veza I Congreso Internacional El Arte del Bordado: Historia, Tradicion y Nuevos Horizontes (1st International Conference The Art of Embroidery: History, Tradition, and New Horizons).
Za konferenciju je odabran grad Lorca jer se on izdvaja duboko ukorijenjenom tradicijom umjetnosti vezenja koja je njegovo najveće blago. Umijeće vezenja u Lorci je nešto više od same estetske ekspresije, jer čini identitet toga grada i baštinu koju građani Lorce čuvaju i održavaju s ponosom. Grad je uspio integrirati tu umjetničku praksu u tradiciju i tako postati poznat po jedinstvenom umijeću vezenja, posebno u kontekstu Svetoga tjedna, kad izvezeni uzorci nadilaze puke ukrase i postaju sredstvo jake simbolike i emocije.
Održavanje konferencije inicirala je Radna skupina Cultura Material, Arte e Imagen Odsjeka za povijest umjetnosti Sveučilišta u Murcii koji je i preuzeo organizaciju (predsjedatelj skupa prof. dr. Manuel Pérez Sánchez), uz suorganizaciju i potporu Gradskoga vijeća Lorce te vlade Regije Murcia, kojima su se pridružili Turistička zajednica i bratovštine grada Lorce.
Konferencija je organizirana u tri sesije tijekom dana na četiri vrlo atraktivne muzejske i crkvene lokacije u samom povijesnom središtu grada Lorce (Fundación Cajamurcia, Museo Azul de la Semana Santa, Museo de Bordado del Paso Blanco, ciuFront – Santa Maria).
Na konferenciji je sudjelovalo osamdesetak predavača iz Južne i Sjeverne Amerike (Peru, Brazil, Meksiko, SAD), sjeverne Afrike (Maroko, Egipat) i velikoga broja europskih zemalja (Portugal, Italija, Velika Britanija, Švicarska, Poljska, Danska, Irska, Turska, Mađarska, Litva i Hrvatska), a najviše ih je bilo iz Španjolske.
Fotoalbum
Raspon tema izlaganja bio je vrlo širok, na što upućuje i naziv skupa "El Arte del Bordado: Historia, Tradicion y Nuevos Horizontes". Prezentirane su vrlo vrijedne muzejske zbirke izvezenog liturgijskog i uporabnog tekstila španjolskih gradova (Seville, Toleda, Madrida, Barcelone, Valéncije, Lorce, Granade), ali i drugih europskih gradova (iz Portugala, Mađarske i Italije). Bilo je osvrta i na provedene konzervatorsko-restauratorske radove na pojedinim umjetninama ukrašenih vezom. Govorilo se o heraldici, motivima i predlošcima za izradu vezenih "slika", povijesnim izvorištima i međusobnim utjecajima, profesionalnim veziljama i veziocima te radionicama koje su djelovale kroz povijest. Spominjali su se produkti vezenja u svrhu turističke promidžbe, bilo je tema o primjeni veza u službi aktivizma i prosvjeda, kao didaktičkog sredstva u edukaciji ili o ulozi veza u održivom gospodarenju tekstilnih ekoproizvoda. Na skupu je bila i predstavnica Hrvatskog restauratorskog zavoda Venija Bobnjarić-Vučković, koja je održala izlaganje na temu "Vezovi na liturgijskom tekstilu iz Tekstiloteke RO HRZ-a u Ludbregu". U uvodnom dijelu predstavila je instituciju u kojoj radi te Tekstiloteku sa zbirkom liturgijskog tekstila. U izlaganju se koncentrirala na tehnike veza zastupljene na liturgijskom tekstilu od 17. do 20. stoljeća s područja Varaždinske biskupije, kao i na motive kršćanske simbolike koji predmete ukrašavaju.
U sklopu konferencije organizirana su stručna vodstva po muzejskim zbirkama Museo Azul de la Semana Santa, Museo de Bordado del Paso Blanco i Museo de Bordados del Paso Encarnado, u kojima su se mogli vidjeti veličanstveni primjeri izvezenih odijela i plašteva s biblijskim prizorima koji se upotrebljavaju u procesijama gradom tijekom Svetoga tjedna. Za vez iz Lorce (Bordado Lorcuino) specifičan je vrlo sitan i minuciozan bod vezenja koji omogućuje preciznu i "slikarsku" izvedbu, oku jedva vidljivu, najsloženijih motiva, kao i cijelih kompozicija. U sklopu jednoga od muzeja bio je omogućen posjet radionici za izradu predmeta ukrašavanih bogatom ornamentikom, koja se izvodi u reljefnom zlatovezu, te scenskim prizorima u tehnici slikanja iglom raznobojnim svilenim nitima.