U sakristiji zborne crkve Uznesenja Marijina (Uznesenja Blažene Djevice Marije) u Rijeci čuvaju se dvije slike izvedene tehnikom ulja na platnu, gotovo identičnih dimenzija: "Sv. Vinko Fererski" (77 x 58) i "Sv. Ivan Nepomuk" (74 x 56 cm). Slike su relativno nedavno pripisane venecijanskome slikaru Batolomeu Litteriniju (Venecija, 1669. – 1748.).
Sveci su prikazani do ispod pojasa, ispred sivo-plave neutralne pozadine koja je u prvom primjeru nešto svjetlija. Odjeveni su u svoju prepoznatljivu odjeću i s uobičajenim atributima. Sveti Vinko Fererski nosi dominikanski bijeli habit preko kojega je prebačen crni plašt s kukuljicom. On kažiprstom podignute desne ruke upire u nebo, dok u lijevoj ruci drži otvorenu knjigu. Iznad glave mu je plamen. Sveti Ivan Nepomuk prikazan je u kanoničkoj odjeći, bijeloj roketi, krznom podstavljenoj sivo-plavoj moceti te s aureolom od pet zvijezda, pognute glave i pogleda usmjerena prema raspelu koje drži u rukama.
Na slikama su od 4. veljače 2021. do 1. prosinca 2022. godine provedeni cjeloviti konzervatorsko-restauratorski radovi (voditelj: Goran Bulić, mr. umj., Restauratorski odjel Rijeka, Služba za odjele izvan Zagreba 1). Slike su zatečene u iznimno lošem stanju, površine prekrivene gustim slojem nataloženih površinskih nečistoća i staroga laka. Platneni nosioci izgubili su elastičnost, zatečeni su deformirani s više perforacija i poderotina.
Nosilac slike "Sv. Vinko Fererski" bio je izrazito deformiran. Slika je u gornjem dijelu cijelom širinom bila odvojena od podokvira, što je jedan od uzroka deformacije nosioca i brojnih oštećenja slikanog sloja. Deformacije nosioca uzrokovalo je i neadekvatno ljepilo kojim su postavljene zakrpe na poleđini nosioca. Zbog deformacija i mehaničkih oštećenja, slojevi su slabo prianjali, a brojni fragmenti oslika bili su odignuti i otpali.
Fotoalbum
Na licu slike "Sv. Ivan Nepomuk", iznad svečeve glave bila je postavljena metalna, limena aplikacija (aureola s četiri zvijezde). Aplikacija je bila neprimjereno pričvršćena kroz mehanička oštećenja nosioca. Drveni, rezbareni i pozlaćeni ukrasni okviri bili su crvotočni, potpuno preslikani, prekriveni slojem prljavštine te s mehaničkim oštećenjima. Nosilac ukrasnih okvira bio je blago deformiran, a spojevi kutova razdvojeni.
Na slikama su izvedena nedestruktivna istraživanja, koja su obuhvatila snimanja tehnikama ultraljubičaste fluorescencije i infracrvene reflektografije. Potom su provedene probe uklanjanja naslaga nečistoće, slojeva laka, diskoloriranog retuša i zakita. Prema rezultatima spomenutih istraživanja odabrana su odgovarajuća otapala kojima su uklonjene nečistoće, potamnjeli lak i promijenjeni retuš. Prije demontaže s podokvira, slikani sloj zaštićen je japanskim papirom te je demontirana i očišćena poleđina. Zatim je uklonjen japanski papir s lica slika. Konsolidirani su i stabilizirani oštećeni slojevi te su izravnate deformacije nosioca, a perforacije nosioca sanirane su intarzijama. Oštećenja u sloju kredno-tutkalne podloge rekonstruirana su krednim kitom obrađenim u teksturi originala. Slika je potom podstavljena novim platnom i montirana na novoizrađeni drveni podokvir. Rekonstrukcija oštećenja slikanog sloja izvedena je u dvije faze. U prvoj fazi oštećenja su podložena gvašem, u nijansi svjetlijoj i hladnijoj od originala, a zatim su slike lakirane. Završni retuš izveden je lazurnim bojama na bazi laka. Nakon završnog lakiranja, slike su montirane u ukrasne okvire, na kojima su izvedeni sljedeći radovi: dezinsekcija gama-zračenjem, stolarska sanacija, uklanjanje površinske nečistoće, zapune oštećenja u sloju nosioca, rekonstrukcija nedostajućih dijelova rezbarije, rekonstrukcija podloge i završni retuš te djelomična rekonstrukcija oštećenih dijelova pozlate.
Slike su vraćene vlasniku i izložene u sakristiji zborne crkve Uznesenja Marijina. (GB)