Tron (proskinetarij / rezbareno, polikromirano i pozlaćeno drvo 210 × 70 × 70 cm) dio je izvornog inventara crkve sv. Velikomučenika Georgija. Rad je, kao i veliki ikonostas u svetištu, radionice ikonopisca Jovana Četirevića Grabovana. Građen je kao drvena konstrukcija sastavljena od tri dijela. Prvi dio, donji – postolje, oblikovan je kao ormar koji je s gornje strane zatvoren koso postavljenom pločom na kojoj je ikona titulara crkve, sv. Velikomučenika Georgija. Postolje trona je uz pod ojačano ravnim soklom, a uz gornji rub obrubljeno uskom profiliranom letvicom. S lijeve, desne i prednje strane nalaze se plitki medaljoni u ukrasnim okvirima na kojima su prikazane figure sveta Tri jerarha: "Sv. Vasilije Veliki", "Sv. Jovan Zlatousti" i "Sv. Grigorije Bogoslov". Kutovi na spojevima bočnih strana s prednjom stranom postolja ukrašeni su uspravnim, uskim plohama s rezbarenim motivima školjki, lišća i cvijeća. Drugi dio trona je veliki baldahin koji je postavljen na postolje. Oblikovan je kao klupa s dva vitka, zaobljena stupa s prednje strane i punom pločom, uokvirenom rezbarenim ukrasima, sa stražnje strane. Na stražnjoj stranici baldahina, iznad ikone "Sv. Velikomučenik Georgije" nalazi se ikona u ukrasnom okviru koja predstavlja "Nerukotvoren obraz Hristov". Ravni krov baldahina obrubljen je vijencem s kojega vise simetrični, resasti ukrasi – "kićanke". Na vrhu je treći dio trona, krov s četiri rezbarene, zaobljene vitičaste noge koje se spajaju u sredini i na vrhu pridržavaju okruglu krunu s križem.
Tron je bio u razmjerno dobrom stanju, iako su dijelovi rezbarenih ukrasa nedostajali, a stabilnost konstrukcije narušena je zbog dotrajalosti letvica u donjem dijelu. Primarni konzervatorsko-restauratorski problem bili su premazi novijega datuma, izvedeni svjetloplavom, oker i zelenom bojom, kojima je prekrivena cijela polikromirana površina, uključujući i dijelove ikona.
Četiri ikone s prikazima svetaca i jedna s prikazom Kristova lica izvedene su kombiniranom tehnikom tempere i uljanog medija na svijetloj preparaciji. Površina ikona bila je prekrivena nanosom prljavštine, prašine i starog laka, a također je bilo izraženo slabo prianjanje slojeva, s brojnim fragmentima oslika koji su odignuti i mjestimice otpali. Ikone su također stradale u prethodnim pokušajima čišćenja i popravaka. Neprimjerenim kemikalijama i postupcima oštećena je izvorna polikromija, originalna osnovna boja i završne lazure. Na tim su zonama ikona preostali samo fragmenti oštećene boje te ostaci bijele, stanjene preparacije koja je u starijim popravcima premazivana uljanom bojom. Ipak, dijelovi ikona na kojima je izvorna boja dobro očuvana, odišu svježinom i neposrednošću prepoznatljivoga slikarskog rukopisa Grabovanove radionice.
Fotoalbum
Na tronu su 2023. godine provedeni cjeloviti konzervatorsko-restauratorski radovi. Jedna od primarnih zadaća i prvi zahtjevni postupak proveden tijekom restauratorskih radova bilo je uklanjanje preslika i starih uljanih premaza sa svih polikromiranih površina. Zbog otežane topivosti, preslici i svi naknadni nanosi uklanjani su postupno, uz konsolidiranje i stabiliziranje slojeva, da bi se zaustavilo otpadanje i nepovratni gubici izvornoga oslika. Nakon što su recentni nanosi boje potpuno uklonjeni, kao i stariji retuši i preslici, otkriven je izvorni oslik sa zonama plave, sive i ružičaste marmorizacije te polimentne pozlate i srebra s ostacima crvenih i zelenih lazura. Nakon dovršenog čišćenja, nedostajući dijelovi rezbarenih ukrasa nadomješteni su rekonstrukcijama izvedenim u drvu, a dijelovi oslika koji su nedostajali ispunjeni su krednim kitom i retušem. Retuš je izveden kombiniranom tehnikom boja u vodenom i smolnom mediju, zlatom i srebrom u listićima i prahu.
Radovi na pripadajućim ikonama s trona također su obuhvatili površinsko čišćenje te uklanjanje laka i starijih retuša s istovremenim postupcima konsolidacije i ravnanja nestabilne boje. Retušem u smolnom i vodenom mediju rekonstruirani su otpali dijelovi izvornoga oslika. Na zonama koje su oštećene prethodnim čišćenjem, nedostajuća slikarska forma u cijelosti je obnovljena prema očuvanim ostacima i analogijom s komparativnim materijalom. Ikone su nakon radova zaštićene smolnim lakom visokoga sjaja i učvršćene na pripadajuća mjesta na tronu. (PL)