U vrijednom tekstilnom inventaru benediktinskog samostana u Hvaru ističe se misnica kao primjer starijega povijesnog tekstila složene tehnike izrade vrsne talijanske radionice 18. stoljeća. Misnica je dio liturgijskog kompleta koji se sastoji od stole, manipula i burse. Glavna tkanina misnice je svileni damast s okomitim prugama bijele boje, broširan pozlaćenim i posrebrenim nitima koje oblikuju dijagonalne nizove stiliziranih cvjetnih motiva s lišćem, a na okomitim bijelim prugama u pravilnim se intervalima javlja stilizirani motiv uspravne cvjetne stapke. Misnica je obrubljena dvjema vrstama strojno rađenih traka novije datacije od pozlaćenih niti stiliziranog cvjetnog i lisnatog uzorka. Podstava je izrađena od ljubičastog lanenog platna.
Misnica je zatečena u lošem stanju očuvanosti, s vidljivim mehaničkim oštećenjima (rupe, djelomični ili potpuni nedostatak osnove i potke, odignute i prekinute niti potke) i povijesnim intervencijama ručnog šivanja koncem različitih debljina i boja. Također su bile prisutne prašina i mrlje nepoznatog porijekla. Na mjestima mehaničkih oštećenja djelomično su se nazirale međupodstava i zelena tkanina. Ukrasne trake bile su u relativno dobrom stanju očuvanosti s djelomično vidljivim nedostajućim ili odignutim koncem u šavu, odignutim ili prekinutim nitima potke te nedostajućom potkom. Ljubičasta podstava nije imala mehaničkih oštećenja. Uporabom je došlo do gubitka boje, posebice na vratnom izrezu, a na stražnjem dijelu zatečeno je nekoliko manjih mrlja nepoznatog porijekla. Na traci za vezanje na prednjem dijelu podstave bilo je mehaničko oštećenje (poderotina).
Fotoalbum
Na misnici su 2023. godine provedeni cjeloviti konzervatorsko-restauratorski radovi (voditeljica: Daniela Šimičić, Odjel za tekstil, papir i kožu, Odsjek za tekstil, Služba za pokretnu baštinu). Konzervatorsko-restauratorska istraživanja obuhvatila su povijesnoumjetničko istraživanje, fotografsku i grafičku analizu te kemijsku i tehnološku analizu materijala. Radovi na predmetu obuhvaćali su odvajanje dijelova misnice te uklanjanje neprimjerenih povijesnih zahvata i suho čišćenje usisavačem male usisne snage preko zaštitne mrežice. Pri odvajanju dijelova, između podstave i glavne tkanine otkrivena je zelena svilena tkanina. Održane su konzultacije s kolegama s Odjela te je zaključeno da se vjerojatno radi o izvornoj svilenoj podstavi pa je odlučeno da se s obzirom na oštećenost, tkanina položi između dva sloja svilene tkanine te rasterno i oko oštećenja šiva svilenim nitima. Ta je tkanina nakon radova vraćena na mjesto na kojem je bila i zatečena. Nakon provedene probe na postojanost bojila, uslijedilo je čišćenje mokrim postupkom na niskotlačnom stolu kontroliranjem temperature i usisne snage, mješavinom destilirane vode i etilnog alkohola te u kupelji destilirane vode i neutralnog deterdženta uz kontroliranje pH. Prema potrebi, pojedini dijelovi dodatno su tretirani ultrazvučnim raspršivačem s regulatorom temperature i pare, a nakon toga predmet je izravnat pod opterećenjem utega. Nakon obrade i bojenja podložnih tkanina, oštećenja su sanirana podlaganjem toniranim tkaninama te šivanjem svilenim nitima, a nakon završetka predmet je spojen u cjelinu. Nakon izvedenih radova, za misnicu je izrađena oprema za pohranu i transport od mekanih obloga i beskiselinskog kartona. Provedenim konzervatorsko-restauratorskim radovima omogućena je stabilizacija umjetnine te primjerena zaštita, s ciljem očuvanja vrijedne zbirke hvarskog benediktinskog samostana. (DŠ, MBM)