Nova parohijska crkva Velikomučenika sv. Georgija sa zaobljenim svetištem, kupolastim svodom i zvonikom prislonjenim uz glavno pročelje izgrađena je u Velikom Pogancu oko 1722. godine. Ikonostas, dovršen 1779. godine, signirano je djelo radionice ikonopisca Jovana Četirevića Grabovana.
Postavljen je kao ravan pregradni zid koji u cijelosti prekriva ulaz u svetište, učvršćen u bočne zidove crkve, pod i lučni obod na svodu. Prolaz iz crkve do apside iza ikonostasa otvoren je sjevernim i južnim, bočnim vratima te carskim dverima u sredini. Stražnja strana ikonostasa je bez ukrasa, s vidljivim potpornim gredama, konstrukcijom i poleđinom od dasaka. U gornjem dijelu, zaokruženom drvenim lukom s medaljonima, postavljeno je drveno oslikano Raspeće i dvije ikone te ukrasne rezbarene vaze sa cvijećem. Prednja strana ikonostasa je ukrašena mramorizacijom, širokim profiliranim vijencima s polustupovima i pilastrima ukrašenim rezbarenim i pozlaćenim bazama i kapitelima te stiliziranim biljnim motivima lišća i cvijeća. Ikone su prema kanonskoj shemi podijeljene u nekoliko cjelina: do tla se nalazi parapet, a na njemu drugi red, oba su ukrašena prijestolnim ikonama, koji zatvaraju sa carskim dverima i bočnim vratima zaokruženu cjelinu iznad koje slijede redovi ikona – etaže.
Središnja os ikonostasa s carskim dverima u donjim te ikonama "Uskrsnuće" i "Deizis" u gornjim redovima naglašena je lukovima koji slijede oblik profiliranih vijenaca. Treći red, arhitravna greda (kosmitis) nosi ikonu Kristovog uskrsnuća iznad centralnih carskih dveri i po tri raskošno uokvirene dvojne ikone s lijeve i desne strane s prikazima iz života Krista i Bogorodice (Blagdani). S lijeva na desno su: "Rođenje Bogorodice / Vavedenje (Susret u hramu)", "Poklonstvo kraljeva / Krštenje i Obrezanje / Blagovest", zatim "Uskrsnuće Lazarovo / Cvijeti (Put u Jeruzalem)", "Uznesenje Bogorodice / Duhovi" te "Preobraženje Gospodinovo / Uspenije (Smrt Bogorodice)". U središnjoj kolumni četvrtog reda (templona) je ikona "Deizis", a bočno od nje su smještene, kao i u donjem redu, dvojne ikone koje ovdje prikazuju niz od dvanaest svetaca: "Sv. Filip / Sv. Bartolomej", "Sv. Simon / Sv. Matej", "Sv. Luka / Sv. Petar", zatim s desne strane četiri sveca koje zbog stanja sačuvanosti nije moguće identificirati te na kraju reda ikona "Sv. Jakov / Sv. Toma".
Fotoalbum
Na Odjelu za štafelajno slikarstvo 2 Službe za pokretnu baštinu (voditelj: Pavao Lerotić, viši konzervator-restaurator, Odjel za štafelajno slikarstvo 2, Služba za pokretnu baštinu) u 2022. godini je restaurirano svih osam prijestolnih ikona s prikazima svetaca i prizorima iz njihova života koje se nalaze u prvom i drugom redu ikonostasa. Također su restaurirane dvokrilne carske dveri s četiri ikone na kojima su prikazani kraljevi David i Solomon te prizor Navještenja. Na ikonama dvaju jednokrilnih bočnih vrata uz lijevi i desni rub ikonostasa prikazani su arhanđeo Gabrijel i arhanđeo Rafael.
Na početku radova je bilo nužno provesti konsolidaciju trusnih dijelova preparacije i boje pri čemu su nestabilni slojevi učvršćeni unošenjem veziva u pukotine i odignuća, što je pospješilo prianjanje odignutih slojeva za drveni nosilac i stvorilo uvjete za siguran nastavak radova. Nakon konsolidacije su načinjene probe uklanjanja površinske prljavštine i preslika te je kombinacijom otapala koja je dala najbolje rezultate dovršeno čišćenje, a uklonjeni su i svi naknadni premazi koji su prekrivali dobro sačuvani izvorni slikani sloj.
Stariji retuši i preslici su se nalazili uglavnom na pozlaćenom i polikromiranom ukrasnom okviru – rezbarenim dijelovima carskih dveri, osobito na dijelovima koji su izvedeni tehnikom smolne lazure na polimentnom srebru. Poleđina svih ikona i vrata je također očišćena, te je tako, na poleđini desnih bočnih vrata, ispod preslika otkriven izvorni natpis koji svjedoči o datumu dovršetka ikonostasa te donosi podatke o naručiteljima.
Na središnjem dijelu ikona nije bilo zatečenih preslika (izuzev na ikoni Presvete Bogorodice), međutim, tijekom ranijih pokušaja čišćenja upotrebom neprimjernih kemikalija te postupaka i sredstava za čišćenje, na mnogim je mjestima oštećena i nepovratno uništena izvorna polikromija, originalna osnovna boja te završne lazure. Na tim su zonama sačuvani samo rijetki ostaci bijele, stanjene preparacije ili drveta. Takva oštećenja, nastala abrazijom, prekrivena su retušem kojim je rekonstruirana nestala izvorna forma te je obnovljena likovna cjelovitost ikona. Ističu se značajniji gubici boje inkarnata i draperije na figuri Presvete Bogorodice gdje je izvorno oblikovanje vidljivo samo u obrisima i rijetkim sačuvanim česticama boje. Uz stručnu pomoć i potporu konzervatora iz Konzervatorskog odjela u Bjelovaru, a u dogovoru s velikopoganačkim parohom, budući da je crkva u funkciji i liturgija se u njoj vrši svakodnevno, također i zbog središnjeg položaja slike Presvete Bogorodice na ikonostasu, predložena je potpuna i cjelovita obnova oštećene figure. U tu su svrhu, kao predložak i komparativni materijal korištena su druga poznata i bolje sačuvana djela Jovana Četirevića Grabovana. Za uspješnu likovnu integraciju izgubljene forme u ovom su slučaju bili od dragocjene pomoći ikonostasi u crkvama u Vojakovcu i Pavlovcu.
Retuš ikona izveden je kombiniranom tehnikom vodenih boja te boja u smolnom mediju. Nedostajući dijelovi pozlate na ikonama rekonstruirani su zlatom u prahu i akrilnim vezivom te polimentnom pozlatom, zlatom i srebrom u listićima. Izvorne smolne lazure na srebru obnovljene su bojama u smolnom mediju čiji je ton ustanovljen na rijetkim sačuvanim izvornim fragmentima lazura. Završni lak je tijekom retuša nanesen na cijelu površinu slika i ukrasnih okvira. Ikone su nakon dovršetka radova vraćene na izvorno mjesto u crkvi.
Polikromija na carskim i đakonskim dverima je u cijelosti konzervirana i restaurirana na isti način kao i ikone, uz dodatnu sanaciju drvenog nosioca spajanjem rastavljenih i napuklih dijelova, rekonstrukcijom oštećenja rezbarenjem te izradom posebnog sustava elastične poleđinske parketaže. Parketaža je izvedena adaptacijom izvornih poprečnih letvica koje su očišćene i učvršćene na vrata konusnim oprugama. Izvorni metalni dijelovi, brave, okovi, kvake i dr., su konzervirani i restaurirani, te su izrađene bakrene rozete za zaštitu opruga na poleđini vrata. (PL)