Na umjetninama iz Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu, u sklopu cjelovitih konzervatorsko-restauratorskih radova u 2023. godini (voditeljica: Majda Begić Jarić, Odjel za tekstil, papir i kožu, Odsjek za papir i kožu, Služba za pokretnu baštinu), radilo se na šest odabranih umjetnina.
Slikar Ordan Petlevski (1930. – 1997.), porijeklom iz Makedonije, od 1959. godine pod utjecajem francuskoga informela stvara vlastiti izraz, tzv. organičko slikarstvo, u kojem spaja apstraktne i figurativne prikaze, poput linoreza "Kompozicija", nastaloga 1959. godine. Veduta vodoravnog formata "Zadar" rad je slikarice i ilustratorice Nevenke Lovrić (1925. – 2020.) iz Đakova, koja motive donosi sumarno, a razabiru se zvonik benediktinske crkve sv. Marije i Arheološki muzej te okolne zgrade na Trgu opatice Čike. Slikar slovenskoga porijekla Oton Postružnik (1900. – 1978.) autor je crteža "Gradsko naselje" s perspektivno prikazanom ulicom uz čiju se desnu stranu nižu tipične uske i visoke dalmatinske kuće s mnogim prozorima i karakterističnim primorskim griljama. Crtež nastaje 1930. godine, a u to vrijeme umjetnik često boravi u Dalmaciji te u svoje slikarstvo unosi snažnu kolorističku komponentu. Postružnik je autor poznatoga linoreza "Jesen / Luda sa Šipana" iz 1958. godine, a u tom razdoblju reducira figuralni predložak svodeći ga na sintetiziranu, plošnu formu te upotrebljava intenzivne boje, što je vidljivo i na linorezu, čiji je motiv istodobno realnog i aluzivnog karaktera, a oblikovan je plošno, lišen individualizacije i prikazuje crnu mušku figuru u mornarskoj majici s jelenjim rogovima na glavi.
Bakropis "Cornelis Tromp" portret je nizozemskoga grofa i admirala nizozemske mornarice iz druge polovice 17. stoljeća. Rad je poznatoga nizozemskog bakroresca Abrahama Blootelinga (1634. – 1690.), učenika jednoga od najpoznatijih nizozemskih grafičara 17. stoljeća, Cornelisa van Dalena II., koji se proslavio upravo izradom portreta i zaslužan je za popularizaciju tehnike mezzotinte u Engleskoj. Realistički prikazano poprsje individualiziranih crta lica smješteno je unutar okvira od upletenoga lovorova vijenca s bobicama, koji počiva na postolju s grbom i natpisom. Naslovna stranica pogrebnog misala "Missae in agenda defunctorum ad celebrantium commoditatem ex Missali romano depromptae" dekorirana je crnim i crvenim naslovnim tekstom i bakrorezom s dopojasnim prikazom svetačke figure u plamenu i anđelom u gornjem lijevom dijelu prikaza. Misal je rad tiskare Balleoniani, jedne od najvažnijih venecijanskih tiskara 17. i 18. stoljeća, za koju ilustracije izrađuje niz vrsnih grafičara, kao što su Isabelle Piccini, Francesco Zuano, Carlo Orselini, Antonio Viviani, Johannes Zuliani i drugi.
Fotoalbum
Odabranih šest umjetnina zatečeno je prašno i u neprimjerenoj kiseloj opremi. Na licu su bili vidljivi manji tragovi žutih mrlja od rukovanja, dok su na poleđinama uglavnom zatečeni ostaci samoljepivih traka. Na rubnim dijelovima papirnatog nosioca vidljive su poderotine. Naslovna stranica misala u najlošijem je stanju očuvanosti: na rubnim dijelovima stranice, posebno na lijevoj strani, u gornjem dijelu te u donjem desnom kutu nedostaju veći dijelovi papirnatog nosioca, a zatečene su mrlje, brojni pregibi i poderotine.
Na umjetninama se od listopada do prosinca 2023. godine planiraju provesti konzervatorsko-restauratorski radovi (voditeljica: Majda Begić Jarić, Odjel za tekstil, papir i kožu, Odsjek za papir i kožu, Služba za pokretnu baštinu) koji počinju fotografskim i grafičkim dokumentiranjem stanja te mjerenjem pH-vrijednosti papirnatih nosilaca. Predviđeno je uklanjanje neprimjerene opreme u kojoj su umjetnine pohranjene, suho čišćenje lica i poleđine, izrada testa topljivosti, kao i mokro čišćenje, neutralizacija, sušenje, ravnanje, konsolidacija poderotina, nadomještanje nedostajućih dijelova primjerenim japanskim papirom. Umjetnina misala bit će podlijepljena na novi papirnati nosilac. Na svim umjetninama rekonstrukcija u sloju boje bit će izvedena suhim pastelom. Nakon izvedenih radova umjetnine će biti pohranjene u opremu od beskiselinskog kartona i vraćene vlasniku, a radovi dokumentirani u završnom izvještaju. (MBJ, MBM)