Predmeti iz fundusa Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja Rijeka već se više godina kontinuirano konzerviraju i restauriraju na Odjelu za restauriranje arheoloških nalaza Hrvatskog restauratorskog zavoda zahvaljujući odličnoj suradnji dviju institucija. Tijekom 2022. godine na konzervatorsko-restauratorske radove (voditeljica: Maša Vuković Biruš, Odjel za restauriranje arheoloških nalaza, Služba za arheološku baštinu) zaprimljena je raskošna potpourri vaza Meissen Flora i Amor koja datira iz druge polovice 19. stoljeća. Vaza je načinjena od poznatog meissenskog porculana te se sastoji od tri dijela: postolja, središnje vaze i poklopca. Krase je raznobojni florealni detalji, oslikani motivi, skulpture Flore i Amora te pozlata.
Prije konzervatorsko-restauratorskog zahvata zatečeno stanje predmeta je dokumentirano, vaza je rastavljena od postolja te su detaljno analizirana oštećenja i stanja materijala. Osim mnogobrojnih fizičkih oštećenja, raspuklina i nedostataka elemenata dekoracije i ručke, nađeni su ostatci prijašnje intervencije. Dijelovi dekoracije, od poklopca do postolja, bili su prekriveni nepoznatim polimerom te obojeni uljanom bojom kako bi se sakrila oštećenja. Čišćenjem, pranjem i upotrebom odgovarajućih kemikalija te mehaničkom upotrebom skalpela, uklonjeni su svi tragovi prijašnje intervencije.
Najveća je opasnost za strukturalno stanje predmeta bila velika raspuklina cijelom dužinom vaze. Brojna manja napuknuća i velika raspuklina sanirani su injektiranjem epoxy smole restauratorske kvalitete, pigmentirane titan-oksidom. Uzimanjem otisaka cjelovitih dekorativnih elemenata (listova, latica, cvijeća) dobivene su odgovarajuće rekonstrukcije i nadogradnje, a gdje to nije bilo moguće, dekorativni elementi modelirani su u dentalnom vosku te su po njima izrađeni kalupi. U kalupe je lijevana pigmentirana epoxy smola koja je nakon stvrdnjavanja fino obrađena mikromotorom s brusnim nastavcima i brusnim papirom. Napravljeno je više od dvjesto rekonstrukcija i nadogradnji koje su zatim integrirane na odgovarajuća mjesta te dodatno obrađene. Ručka koja nedostaje nije rekonstruirana jer za njezin točan izgled nije bilo dovoljno informacija, što se odnosi i na još nekoliko oštećenja na predmetu.
Fotoalbum
Integracije su retuširane akrilnom bojom u nešto svjetlijim nijansama od originala kako bi se dobro uklopile u cjelinu, a da bi ipak bile vidljive. Gdje je bilo potrebno, na integracijama je napravljena pozlata zlatnim listićima. Svi su retuširani dijelovi zaštićeni odgovarajućim lakom.
Nakon radova vaza je fotografirana u završnom stanju, sastavljena je dokumentacija te je predana Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja Rijeka, gdje se nalazi u stalnom postavu. (MVB)