Seminar, Zagreb, 9–10 i 14–15. listopada 2014.
Magdalena Vlaho, viša restauratorica tehničarka iz Odjela za štafelajno slikarstvo Hrvatskoga restauratorskog zavoda, održala je interni seminar kako bi kolegama prenijela znanja stečena na seminaru Lakovi u restauraciji na kojemu je sudjelovala u siječnju ove godine u organizaciji Universidad Politecnica de Valencia u Španjolskoj. U Valenciji se okupilo oko 200 restauratora iz Nizozemske, Italije, Španjolske, SAD-a, Francuske, Austrije, Velike Britanije, Norveške, Švicarske i Njemačke pod vodstvom uglednih predavača Renéa de la Riea, Jill Whitten i Roberta Proctora.
Uvodno predavanje Magdalena je održala 6. listopada u upravi Zavoda, a potom su uslijedile dvodnevne radionice na dvije lokacije – u velikom ateljeu na Zmajevcu (9. i 10. 10) te u prostorima Odsjeka za štafelajno slikarstvo u Mislavovoj ulici (14. i 15. 10). Predavanja i praktične demonstracijenobuhvatili su najvažnije teme povezane s lakiranjem umjetnina: nova znanstvena istraživanja, stabilnost i optička svojstva prirodnih i sintetskih smola za lakiranje i retuš, povijest i karakteristike stabilnih smola koje se danas koriste, otapala i aditive, lakove damar, mastiks, Laropal A81, Regalrez 1094, MS2A, Paraloid B72, dodavanje aditiva za stabilizaciju laka kao i metode lakiranja. Izvedene su probe lakiranja na uljanim bojama, temperi, pozlati i drvu. Korišteno je šesnaest vrsta lakova u različitim otapalima s odgovarajućim dodacima. Isprobane su različite tehnike nanošenja, kistom i svilom. Prvi put korištene su i nove boje za retuš na bazi sintetske smole Laropal A81. Nakon nanošenja isprobane su tehnike uklanjanja laka odgovarajućim otapalima. Također su provedena istraživanja kako bi se odredio potreban omjer laka za pojedinu slikanu površinu.
Fotoalbum
Cilj seminara bio je kolegama prenijeti stečena znanja o vrstama laka i njihovu prepoznavanju na temelju taktilne i vizualne procjene, o načinu njihova nanošenja i o donošenju odluka o odabiru laka koji će se koristiti za pojedine umjetnine.
Za sudionike radionice Magdalena je pripremila opširan priručnik o lakovima u konzervatorsko-restauratorskim postupcima.
Priručnik (PDF: 4,4 MB)
René de la Rie je diplomirao i doktorirao kemiju na Sveučilištu Amsterdam (UvA) u Nizozemskoj. Od 1989. do 2012. direktor je Odjela za znanstveno istraživanje National Gallery of Art u Washingtonu, SAD. Također je radio u Metropolitan Museum of Art u New Yorku, na Sveučilištu Amsterdam kao profesor konzervatorima-restauratorima te u glavnom laboratoriju za istraživanja u znanosti i umjetnosti u Amsterdamu. Bio je predavač na Sveučilištu u New Yorku te kordinator za doktorski studij u Amsterdamu. Od 1994. do 2011. urednik je časopisa Studies in Conservation. Trenutačno radi kao istraživač u Centre de Recherche Sur la Conservation des Collections (CRCC/CNRS) u Parizu i gost je istraživač na UvA.
Jill Whitten studirala je slikarstvo u Sveučilištu Teksas u Austinu, SAD. Postdiplomski studij iz konzervacije-restauracije i doktorat završila je 1992. na Buffalo State College u New Yorku. Zahvaljujući stipendiji Mellon Fellowship stažirala je tri godine u Art Institute Chicago. Godine 1995. dobila je stipendiju Udruge Kress za rad kao konzervator-restaurator u J. Paul Getty Museumu na projektu istraživanja novih boja za retuš za restauratore. Godine 1996. predavala je na State Collegeu u Buffalu, SAD, na odjelu za konzervaciju-restauraciju. Od 1996. do 1998. radila je u National Gallery of Art u Washingtonu na istraživanjima novih materijala za retuš u Znanstvenom odjelu te kao konzervator-restaurator za slike 20. stoljeća. Od 1993. bavi se istraživanjem, drži predavanja i vodi radionice za restauratore o novim materijalima za lakiranje umjetnina i retuš u Europi i SAD-u.
Robert Proctor studirao je povijest umjetnosti na Sveučilištu Tulane, New York, SAD. Završio je postdiplomski studij 1991. na Državom sveučilištu u Buffalu, SAD, a postdiplomsku je praksu završio u Bayerisches Nationalmuseumu u Münchenu. Među njegovim radovima ističe se rad na slikama autora Maxa Beckmanna u Muzeju umjetnosti u Saint Louisu, SAD. Radio je također u Muzeju umjetnosti u Indianapolisu te na brojnim zidnim slikama. Specijalist je za rekonstrukcije poderotina te lakiranje umjetnina i nekoliko je godina vodio radionice o tim temama. Od 1999. vodi privatni atelje u Houstonu, Texas, SAD.