
Zagreb, srpanj 2018.
Tekst: dr. sc. Višnja Bralić, Stela Grmoljez Ivanković, Orest ŠumanJezici: hrvatski, engleski
Deplijan (PDF)
Na glavnom oltaru župne crkve sv. Marije očuvan je poliptih Kristofora Krile Antunovića, vodeće osobe dubrovačkog slikarstva druge polovice 16. stoljeća. Prema očuvanom ugovoru iz 1552. godine s naručiteljima Tomom Krivonosovićem i Tomom Stjepovićem Skočibuhom, Cristophorus Ragusinus obvezao se napraviti poliptih po uzoru na Tizianov, koji se tada nalazio u crkvi sv. Lazara u Dubrovniku, a poslije potresa je prenesen u katedralu Uznesenja Blažene Djevice Marije u nebo.
Konzervatorsko-restauratorski radovi na šipanskom poliptihu izvedeni u Hrvatskom restauratorskom zavodu među najsloženijim su intervencijama na polikromiranim drvenim predmetima. Zbog stupnja oštećenosti i izrazito lošeg stanja drvenog nosioca na arhitekturi retabla i slikama, provodili su se usporedno radovi na Odsjeku za polikromiranu drvenu skulpturu i na Odjelu za štafelajno slikarstvo, s ciljem cjelovitijeg pristupa te ujednačenih postupaka i primijenjenih materijala. Na arhitektonskim dijelovima retabla izvedene su rekonstrukcije nedostajućih dijelova, konsolidacija te sanacija oslabljenih spojeva i pukotina drvenog nosioca te uklanjanje preslika s izvornog slikanog sloja. Najzahtjevnijim su se pokazali radovi na konsolidaciji crvotočnog i propalog drvenog nosioca na slikama. Drvo je bilo u tako lošem stanju i potpuno pulverizirane strukture da je potpuno izgubilo nosivu funkciju. Na dvije bočne slike sa svecima na prvom katu retabla te na dijelu lunete s prikazom Boga Oca izvedeni su stoga izuzetno složeni radovi transfera slikanog sloja na novi, posebno pripremljen, drveni nosilac. Ujedno je stara, fiksna parketaža zamijenjena novom, fleksibilnom, kojom je omogućena kontrola promjena u drvetu pri manjim promjenama relativne vlažnosti zraka. Izvedena je konsolidacija i učvršćivanje spojeva drvenih dasaka od kojih su slike sastavljene, kao i rekonstrukcije nedostajućih dijelova preparacije i slikanog sloja.