Župna crkva Uznesenja Blažene Djevice Marije sagrađena je unutar povijesne jezgre grada Umaga, na dominantnom položaju uz gradski trg. Današnji izgled crkve rezultat je višestoljetnih dogradnji i obnova. Unutar crkve nalazi se više vrijednih oltara s pripadajućim oltarnim slikama, među kojima se ističu oltari Uznesenja Blažene Djevice Marije i Krštenja Isusova.
Slika "Uznesenje Blažene Djevice Marije", rad Domenica Martinellija iz oko 1788. godine, smještena je u polukružnu apsidu iza glavnog oltara, unutar monumentalnoga kamenog okvira koji prati zakrivljenost zida. Dimenzijama, ikonografskim značenjem i središnjim položajem unutar crkvenoga prostora slika dominira sakralnim interijerom te je vizualno i liturgijsko središte crkve. Druga oltarna slika, "Krštenje Isusovo", djelo nepoznatoga autora, nastalo vjerojatno potkraj 16. ili početkom 17. stoljeća, smještena je u bočnom oltaru s južne strane crkve. Postavljena unutar plitke kamene niše, slika je integralni dio arhitektonske cjeline oltara.
U sklopu višegodišnjih konzervatorsko-restauratorskih radova na slikama iz župne crkve Uznesenja Blažene Djevice Marije u Umagu, 2023. godine izvedeni su radovi na oltarnoj slici "Krštenje Isusovo"(ulje na platnu, 226 × 133 cm) izrađenoj prema predlošku Battiste d'Angola, zvanog del Moro.
Slika je zatečena u vrlo lošem stanju, deformiranog i opuštenog platna, s brojnim mehaničkim oštećenjima, tragovima dviju opsežnih povijesnih intervencija, sa slojem požutjelog oksidiranog laka, preslicima i neujednačenim retušem koji je narušavao izvorni koloriti. Posebno su bila izražena oštećenja u donjem dijelu slike i na prikazima vegetacije.
Konzervatorsko-restauratorskim istraživanjima obuhvaćena su snimanja tehnikama ultraljubičaste fluorescencije i infracrvene reflektografije, rendgenske radiografije, stratigrafske analize mikropresjeka te rendgenske fluorescentne spektroskopije (XRF). Rendgenska radiografija otkrila je prisutnost dvaju preslika. Stariji preslik bio je precizno izveden i uvelike je slijedio izvorn prikaz, s ponešto pojednostavnjenim detaljima, dok je kasnija intervencija bila slabije likovne kvalitete. Radiografske snimke potvrdile su da se ispod preslika nalazi dobro očuvan izvorni slikani sloj, osobito u prikazu anđela, pejzaža i arhitekture u pozadini.
Fotoalbum
Tijekom 2024. godine provedeni su zahtjevni konzervatorsko-restauratorski radovi na monumentalnoj oltarnoj slici "Uznesenje Blažene Djevice Marije" iz umaške župne crkve. Slika, djelo Domenica Martinellija iz oko 1788. godine, izvedena tehnikom ulja na platnu, smještena je u polukružnu apsidu crkve, na visini od gotovo šest metara, unutar kamenoga okvira koji prati zakrivljenost zida. Zbog visoke pozicije, velikih dimenzija i dotrajaloga stanja umjetnine, restauratorski zahvat bio je tehnički i logistički izazov.
Detaljnim konzervatorsko-restauratorskim istraživanjem utvrđeno je izrazito loše stanje slike: deformirano i opušteno platno, požutjeli oksidirani lak, potamnjeli stari retuši i brojna mehanička oštećenja. Poseban problem činilo je prekomjerno opterećenje donjeg dijela slike zbog urušavanja žbuke iza platna, što je još više naprezalo nosilac. Mikropresjeci uzoraka, rendgenska fluorescentna spektroskopija i FT-IR analiza potvrdili su primjenu karakterističnih baroknih pigmenata i prirodnog mastiksa kao veziva i završnog laka.
Nakon uklanjanja nataloženih nečistoća i oksidiranog laka, stabilizacije oslabljenih područja slikanog sloja te nadopune oštećenih dijelova platna, slika je podstavljena novim lanenim platnom. Najveći izazov bio je ponovno napinjanje slike na konkavno oblikovan drveni podokvir, budući da takva geometrija uzrokuje neravnomjernu napetost platna, osobito na spojevima ravnih i zakrivljenih dijelova. Kako bi se izbjegla ta opasnost, primijenjen je sustav napinjanja oprugama, koji omogućuje prilagodljivo zatezanje platna, kompenzirajući promjene napetosti uzrokovane temperaturnim i mikroklimatskim oscilacijama unutar crkvenog prostora. Takav se sustav, rijetko primjenjivan na velikim slikama, pokazao izuzetno uspješnim i tehnički sigurnim.
Posebno zahtjevna bila je montaža slike u monumentalni kameni okvir na visini. Zbog težine, dimenzija i osjetljivosti restaurirane strukture, montaža je izvedena posebno konstruiranom montažnom skelom i sinkroniziranim podizanjem slike. Zbog nepravilnosti zidne konstrukcije i minimalnih tolerancija na spojevima s kamenim okvirom, prethodno su korigirane određene točke na unutarnjoj strani okvira da bi se slika precizno umetnula u otvor, bez neželjenih deformacija. Završno je novi ukrasni okvir učvršćen reverzibilnim sustavom metalnih limova na pomoćnu drvenu konstrukciju, čime je osigurana mehanička stabilnost bez oštećenja kamene arhitekture. (TR)