U Kulturno-povijesnom muzeju u Dubrovniku 22. studenoga otvorena je izložba Pogled kroz portret Marije Ghetaldi Gondola, ostvarena u suradnji Dubrovačkih muzeja i Hrvatskog restauratorskog zavoda. Autorica izložbe je viša kustosica Dubrovačkih muzeja Lucija Vuković, uz stručne suradnike Ljubu Gamulina, Barbaru Knežević-Kuzman i Nađu Lučić iz Hrvatskog restauratorskog zavoda.
Konzervatorsko-restauratorski radovi na slici "Portret Marije Ghetaldi Gondola" provedeni su 2023. i 2024. godine (voditeljica: Barbara Knežević-Kuzman, Restauratorski odjel Dubrovnik Hrvatskog restauratorskog zavoda). Slika je nastala oko 1812. godine i pripisuje se klasicističkom slikaru Carmelu Reggiu (Palermo ? – Dubrovnik, 1812.). Već pri vizualnom pregledu portreta, u predjelu vrata Marije Ghetaldi Gondola uočen je obris oka u donjim slojevima. Površina slike mjestimice je bila izrazito neravna, s nizom vidljivih ispupčenja, stoga je izrađen digitalni model površine slike (DSM – Digital Surface Model ili u hrvatskoj terminologiji DMV – digitalni model visina) u sklopu fotogrametrijske izradbe 3D modela umjetnine. Na pročišćenom prikazu visinskih podataka o površini slike organiziranom u matrice, neravnine su poprimile smisleniji oblik koji je upućivao na obrise ljudske figure. Na snimkama infracrvene reflektografije te naposljetku na rendgenskim snimkama pojavio se veći dio očuvanog, ali preslikanog ženskog portreta. Natpis Francesca Contessa de Gondola nata Contessa de Bona, nađen u gornjem lijevom kutu, otkriva identitet portretirane Frane Gondole. Tim otkrićem slika je dovedena u vezu s još dva muška portreta iz zbirke Kulturnog-povijesnog muzeja, na kojima su portretirani Franin suprug Sigismund-Dominik (Šiško) Gondola i njegov nećak, a poslije i posinak Frano-Augustin Ghetaldi Gondola, ujedno i suprug Marije Ghetaldi Gondola. Analizom bojenih slojeva metodom rendgenske fluorescentne spektroskopije (XRF) utvrđeno je da su natpisi na muškim portretima i preslikanom ženskom portretu izvedeni napuljskom žutom, dok je za natpis na gornjem ženskom portretu korišten oker pigment.
Na poleđinama muških portreta nalazi se potpis autora Frana Xavera Spana, manje poznatoga austrijskog slikara, a fragmenti identične signature pronađeni su nakon uklanjanja podstavnog platna i na poleđini izvornog tekstilnog nosioca slike sa ženskim portretima.
Fotoalbum
Na izložbi su predstavljena spomenuta slikarska djela iz muzejske Zbirke slikarstva, metode i rezultati strukturnih istraživanja portreta Marije Ghetaldi Gondole te se iz arhivskih i povijesnih istraživanja mogu saznati manje poznati detalji iz povijesti rodbinski povezanih ogranaka obitelji Gondola, Bona i Ghetaldi. Unatoč mogućnostima tehničkih studija umjetnine i otkrića niza sačuvanih arhivskih podataka o životima portretiranih, obiteljska intriga dviju žena udanih u istu obitelj ipak ostaje skrivena iza pogleda Marije Ghetaldi Gondole.
Uz voditeljicu Barbaru Knežević-Kuzman, u konzervatorsko-restauratorskim radovima sudjelovali su: Matea Bačić, Antonio Blašković, Ljubo Gamulin, Pino Gamulin, Katija Kovačić Karamatić, Nađa Lučić, Domagoj Mudronja, Alen Škomrlj, Goran Tomljenović i Hrvoje Smoljan.
Na otvaranju izložbe govorile su autorica Lucija Vuković i pročelnica Službe za odjele izvan Zagreba 2 Ivana Svedružić Šeparović, a otvorila ju je ravnateljica Dubrovačkih muzeja dr. sc. Marija Šiša Vivek. Izložba je realizirana uz potporu Grada Dubrovnika i Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske. Ostaje otvorena do 31. ožujka 2025. godine. (NL)