Unutar perimetra Dioklecijanove palače pronađena su dva atrija, odnosno dva otvorena dvorišta popločena geometrijskim mozaicima. Ukrašena dvorišta s mozaicima bila su približno iste veličine (18,5 × 14 m i 18 × 13 m). Jedan atrij nalazi se u današnjoj Arhiđakonovoj ulici, južno od zida temenosa mauzoleja i uz Vestibul, dok je drugi u Bulićevoj ulici, istočno od zida temenosa, a sjeverno od kora katedrale sv. Dujma. Srednjovjekovne građevine i ulice podijelile su oba dvorišta na više segmenata, pa se dijelovi mozaika danas nalaze sub divo, unutar kuća i ispod uličnoga popločenja. Mozaici pripadaju posttetrarhijskom razdoblju, izvedeni su potkraj 4. i početkom 5. stoljeća. U Arhiđakonovoj ulici sjeverni i sjeverozapadni dio mozaika nalaze se na otvorenom sub divo, jugozapadni i južni dio mozaika u prizemlju današnjega Etnografskog muzeja, a istočni u prizemlju današnje Župne kuće. Mozaici u Bulićevoj ulici smješteni su slično kao i u Arhiđakonovoj ulici — istočni dio mozaika je u prizemlju srednjovjekovne kuće i ispod ulice, dok su sjeverni, zapadni i južni dio mozaika sub divo.
Mozaike obaju nalazišta krasi geometrijska dekoracija, komponirana od različitih sastavnica i rubnih traka izvedenih bijelim, crnim, sivim, crvenim, žutim i bijelim kockicama. U Arhiđakonovoj ulici razlikujemo tri komponirane sastavnice: sastavnicu od nepovezanog niza šesterokuta i rombova, niza od višestruke pletenice i trećeg niza sastavljenog od nepovezanih dvokrilnih sjekira. Od rubnih traka razlikujemo dvostruke trake različite debljine i široku traku s motivom šahovskog polja. Geometrijski dekor Bulićeve ulice komponiran je od četiri sastavnice: sastavnice od niza nepravilnih osmerokuta (ukrašeni kvadratima i različitim motivima) i grčkih križeva, niza od četiri paralelna polja ukrašena osmorombičnim zvijezdama i dijagonalno postavljenim kvadratima (ispunjenih različitim motivima), niza koji čine kvadrati i rombovi te zadnjeg niza od dvokrilnih sjekira. Rubne trake su jednostavne — dvostruke i jednostruke. Geometrijski motiv sastavnice s dvokrilnim sjekirama ponavlja se na oba dvorišta.
Konzervatorsko-restauratorski radovi na mozaicima Arhiđakonove i Bulićeve ulice, na otvorenom i unutar Etnografskoga muzeja, počeli su 1998. godine i s prekidima traju do danas. Višegodišnje ciljane radove temeljene na analizama uzroka propadanja i prisutnim degradacijama gradivnoga materijala izvodi Odsjek za zidno slikarstvo, mozaike i štuko Odjela za kamenu plastiku, zidno slikarstvo, mozaik i štuko u Splitu (voditeljica radova od 2018. godine: Ivana Jerković, Odsjek za zidno slikarstvo, mozaike i štuko, Služba za odjele izvan Zagreba 3). Planski radovi izvedeni su u tri faze: preventivne/hitne intervencije, zaštitne intervencije i održavanje. Sve tri faze uvjetovale su izvedbu radova, od složenijih do manje zahtjevnih, uključujući: čišćenje nalazišta od krupnog otpada i zaštitnog sloja, čišćenje mozaične površine, injektiranje, uklanjanje zatečenih zapuna, rubova i izrada novih, obrubljivanje, impregniranje i konsolidiranje podloge, fugiranje, rekonstrukciju mehaničkih oštećenja s teserama, završnu konsolidaciju tesera, dokumentiranje (grafičko i fotografsko), rekonstrukciju te istraživačke radove (termografska i laboratorijska ispitivanja) i izradu idejnoga rješenja za nadstrešnice (autor: Ured ovlaštene arhitektice Josipe Ružić j.d.o.o.).
Unatoč čišćenju i stabiliziranju/konsolidiranju mozaične površine, korpus mozaika zajedno s ugradbenim materijalom (vapnenom žbukom) unutar većih zona bez mozaika i dalje je propadao zbog izloženosti vanjskim čimbenicima, prije svega velikim sljevovima vode u zimskim razdobljima. Zbog toga je stručni tim od 2009. godine počeo s izradom rekonstrukcije mozaika u većim nedostajućim zonama izvornog mozaika, kao dodatni vid održavanja i očuvanja izvornog mozaika. Nakon predlaganja stručnoj javnosti niza rješenja za zaštitu i prezentaciju nalazišta, od 2020. godine, uz financijsku potporu Ministarstva kulture i medija RH, u projekt se uključuje Grad Split (Odsjek za staru gradsku jezgru).
Fotoalbum
S ciljem sveobuhvatne zaštite, Grad Split je u suradnji s Hrvatskim restauratorskim zavodom od 2020. godine izvodio rekonstrukciju pješačke zone zapadnoga dijela ulice (projekt odvodnje, postavljanje novoga nosivog sloja s mozaikom koji se nekad izvorno protezao u obuhvatnoj zoni, postavljanje novih željeznih vrata prema Podrumima). Od 2021. do 2024. godine nastavlja se uređenje prostorije s mozaicima u prizemlju Etnografskoga muzeja (građevinsko-konzervatorska sanacija prostorije, konzervatorsko-restauratorski radovi na mozaicima, uređenje prostorije s novim ulaznim vratima, osvjetljenjem i platformom te prezentacija prostorije s mozaicima).
Tijekom 2023. godine uklonjen je i nelegalni objekt suvenirnice s istočne strane nalazišta, što je omogućilo provođenje arheoloških istraživanja 2024. godine (voditelj radova: David Bergant, Odsjek za konzervatorsku dokumentaciju arheološke baštine, Služba za arheološku baštinu). Istraživanja su pokazala da se mozaik ne nastavlja na taj dio nekadašnjega atrija, pa se u budućnosti planira nastavak uređenja nalazišta.
Suradnja s Odsjekom za staru gradsku jezgru Grada Splita od 2021. godine do danas nastavlja se i na prezentaciji mozaika Bulićeve ulice. Grad uređuje podnu površinu između mozaika na otvorenom dijelu dvorišta. Projekt sanacije podne površine obuhvatio je: arheološka istraživanja, projekt odvodnje, postavljanje novoga kamenog popločenja, građevinsko-konzervatorske radove na zidovima, projekt rasvjete i postavljanje nove ograde s pristupnim stubama. Zajednički cilj svih dionika projekta, uključujući Konzervatorski odjel u Splitu Ministarstva kulture i medija RH, Odsjek za zidno slikarstvo, mozaike i štuko Hrvatskog restauratorskog zavoda i Odsjek za staru gradsku jezgru Grada Splita, jest očuvanje i prezentacija obaju dvorišta ukrašenih antičkim mozaicima. (IJ)