Plakat Babylone d'Allemagne par Victor Joze, rad renomiranoga francuskog postimpresionističkog slikara i grafičara Henrija de Toulouse-Lautreca (1864. – 1901.), izrađen je u povodu objave istoimenoga romana francuskoga pisca i novinara Victora Jozea 1894. godine. Prikazom vojnika na konjima u paradi autor ističe pokret kao jedan od svojih čestih motiva te se tematski dotiče vojne moći onodobnoga Njemačkog Carstva. Litografija se nalazi u Zbirci plakata Kabineta grafike HAZU, a dio je serije višebojnih litografija započete oko 1893. godine portretima i karikaturama te osobito plakatima, prvim primjerima izrazite likovne vrijednosti te vrste umjetnosti. Otisnuta je na manje kvalitetnom industrijski proizvedenom papiru, vjerojatno zato što je riječ o autorovu probnom otisku. Nosilac je manje gramature, proizveden od mješavine pamučnih i lanenih vlakana te od drvenjače, koja je kisele pH-vrijednosti. Na nosiocu su zatečena oštećenja u obliku žućenja i tamnjenja boje, površinska nečistoća, višestruke poderotine i pregibi, odvojeni i nedostajući fragmenti nosioca te mrlje različitog porijekla. Posebno su problematične bile zatečene intervencije neprimjerenog učvršćenja nosioca smeđim papirnatim ljepljivim trakama duž margina na poleđini. Prisutne su i žuto-smeđe mrlje (foxing), nastale najvjerojatnije zbog oksidacije materijala loše kvalitete od kojih je proizveden nosilac.
Na litografiji su od veljače do listopada 2022. godine provedeni opsežni konzervatorsko-restauratorski radovi (voditeljica: Daniela Ratkajec, Odsjek za papir i kožu, Služba za pokretnu baštinu). Cilj konzervatorsko-restauratorskih radova bio je stabilizirati oštećeni i dezintegrirani nosilac te ukloniti slojeve štetnih ljepljivih traka.
Fotoalbum
Suho čišćenje nosioca izvedeno je mekom četkom, kojom je uklonjena slabo vezana površinska nečistoća. Tvrdokornija nečistoća očišćena je jastučićima ispunjenima prahom brisaćeg sredstva, a zatim su ostaci vezane nečistoće i brisaćeg sredstva uklonjeni kistom. Uslijedilo je složeno uklanjanje papirnatih ljepljivih traka s poleđine agar-gelom da bi se višeslojno zalijepljene trake postupno ovlaživale, a ljepilo reaktiviralo. Agar-gel nakon spravljanja postaje krut na sobnoj temperaturi i podatan za rezanje na željene dimenzije. Manji komadi gela izrezani su na odgovarajuće dimenzije te je na njih dodano nekoliko kapi etilnog alkohola, a zatim su polagani na ljepljive trake. Time je omogućeno preciznije odvajanje papirnatih ljepljivih traka i nakupina ljepila s originala, s obzirom na to da agar-gel ima svojstvo zadržavanja vlage i samim time postupno prodire kroz vlakna papirnatog nosioca i sprječava nastanak mrlja. Naknadno su zaostali slojevi ljepila tretirani tamponom ovlaženim mješavinom vode i etanola, a nosilac je na tim pozicijama sušen bugačicom pod pritiskom utega. Neutralizacija papirnatog nosioca (zbog toga što je bio tanak i izrazito oštećen) izvedena je alternativnim postupkom koji je uključivao i uklanjanje mrlja. To je postignuto obilnijim prskanjem kalcijeva hidroksida po poleđini nosioca. Zatim su na tako tretiranu poleđinu polagane i ručno pritiskivane upojne bugačice, kako bi se upila oslobođena prljavština i kiselost. Neutralizacija usporava daljnje propadanje te poboljšava izgled papira. Uobičajeni postupak ovlaživanja i ravnanja papirnatog nosioca nije bilo moguće izvesti zbog velikog formata umjetnine; stoga je ravnanje izvedeno usporedno s podljepljivanjem nosioca "na stolu". Ta se metoda izvodi u nekoliko faza. Najprije je na površinu stola podlijepljen prvi sloj od netkanog poliesterskog materijala 2 %-tnim celuloznim ljepilom. Nakon sušenja je nanesen sloj 2 %-tnog celuloznog ljepila te je na njega zatim položen i zalijepljen ovlaženi japanski papir. Nakon sušenja zalijepljenoga japanskog papira, on je premazan s 4 %-tnim celuloznim ljepilom te je na tako pripremljen japanski papir zatim podlijepljen ovlaženi nosilac litografije. Na taj se način podlijepljena grafika postupno sušila i ujedno ravnala na ravnoj površini stola, gdje je ostala do završetka radova. Konsolidacije intenzivnih pregiba i poderotina te sanacija drugih oštećenih pozicija izvedene su odgovarajućim japanskim papiromi celuloznim ljepilom, dok su dopune nedostajućih dijelova izvedene odgovarajućim europskim ručno rađenim papirom i celuloznim ljepilom. Retuš je izveden suhim pastelama, dok su dopune nedostajućih dijelova ujednačene u lokalni ton akvarelnim bojama. Nakon izvedenih radova, za litografiju je od muzejskoga kartona izrađena zaštitna mapa prilagođena djelima velikoga formata. Umjetnina je predana vlasniku uz smjernice za izlaganje i čuvanje djela. (DR/MBM)