Riznica zagrebačke katedrale u svojem bogatom fundusu sadrži vrijedne umjetnine od tekstila, a u sklopu uspješne višegodišnje suradnje Zavoda i Riznice izvode se cjeloviti konzervatorsko-restauratorski radovi na baroknim čipkama, liturgijskom ruhu iz 17. i 18. stoljeća te na tapiserijama velikih dimenzija iz ciklusa Mjeseci u godini s kraja 17. i prvog desetljeća 18. stoljeća.
Dalmatika (T-259/4B), stola (T-259/1) i manipul (T-259/1) dijelovi su bogatoga kompleta tzv. "ružičastog" liturgijskog ruha s kraja 17. stoljeća, koji čine još tri dalmatike, kazula, velum i bursa za kalež, dvije stole, četiri manipula, pluvijal i gremijal. Predmeti su vjerojatno rad lokalne radionice sa zagrebačkoga područja, čiju je djelatnost u prvim desetljećima 18. stoljeća poticao i biskup Juraj Branjug, a potom biskupi Franjo Tauszy i Josip Galjuf.
Konzervatorsko-restauratorski radovi na kompletu traju od 2017. godine (voditeljica: Vlasta Bošnjak, Odjel za tekstil, papir i kožu, Odsjek za tekstil, Služba za pokretnu baštinu). Predmeti kompleta izrađeni su od zlatno-smeđe svilene tkanine i odlikuju se raskošnim reljefnim vezom posrebrenim nitima preko podloge koja je uglavnom od kartona, a mjestimično u kombinaciji s lanenom uzicom. Izvezena motivika ponavlja se na svim predmetima, tvoreći simetričnu kompoziciju akantovih vitica, voluta, karanfila, tulipana, drugog manjeg stiliziranog cvijeća te sitnih kartuša. Motivi su na dalmatici grupirani u pravilno raspoređenim poljima, međusobno ograničenim izvezenim reljefnim motivom koji se ritmički ponavlja sugerirajući ukrasni rub. Na isti način su na rubovima ukrašeni stola i manipul.
Navedena tri predmeta podstavljena su sivo-smeđom lanenom tkaninom kakvom je podstavljena većina predmeta ovoga kompleta. Na dalmatici su uz vrat i bočno našivene vrpce za vezanje koje nisu dio izvorne cjeline.
Dalmatika je zatečena u vrlo lošem stanju očuvanosti, s brojnim oštećenjima koja su tijekom prošlosti bila sanirana na neprimjeren način većinom ručnim, ali i strojnim šivanjem, i to koncem neprilagođene boje i debljine. Vez dalmatike bio je prilično oštećen te je bilo mnoštvo stršećih metalnih niti. Motivi veza bili su ogoljeni, na brojnim je mjestima provirivala kartonska podloga veza, negdje je bila odignuta ili je nedostajala. Lanene uzice koje su korištene za podlogu veza na mnogim su se mjestima stršeći odigle od tkanine pa je vez izgledao čupavo i neuredno. Podstava dalmatike bila je manje oštećena. Osim što je bila strojno prišivena na dalmatiku, zatečeni su brojni neplanski izvedeni šavovi po cijeloj površini, a odraz su nestručnoga saniranja oštećenja na glavnoj tkanini. Vrsta oštećenja na dalmatici ponavlja se na stoli i manipulu, ali u manjoj mjeri. Na stoli je na predjelu vrata zatečen naknadni krojni zahvat (ukrojeni kut izveden u svrhu boljeg prianjanja uz vrat).
Nakon konzervatorsko-restauratorskih istraživanja, kojima je obuhvaćena konstrukcijska, tehnološka, laboratorijska te grafička analiza zatečenog stanja, izvedeno je čišćenje suhim te mokrim postupkom. U tu su svrhu odvojene podstave sa svih predmeta, koje su nakon čišćenja usisavačem male usisne snage preko zaštitne mrežice oprane u kupelji destilirane vode s blagim deterdžentom te izravnate pod staklenim utezima. Oštećenja su sanirana mjestimičnim podlaganjem slične tkanine i šivanjem svilenim nitima.
Fotoalbum
Nakon suhog čišćenja glavne tkanine, izvedeni su konzervatorsko-restauratorski radovi koji se mogu podijeliti u dvije glavne faze: zatvaranje oštećenja na tkanini i konzerviranje veza. Uklanjanjem tragova šivanja neprimjerenim koncem pokazale su se veće površine slobodnih i stršećih niti potke. Za otvore na tkanini nastale oštećenjima iskrojeni su oblici slične tkanine i podloženi ispod željenog mjesta, a oštećenje je sanirano šivanjem svilenim nitima. Vez je konzerviran tako da su iskrivljene i razlistane kartonske podloge ispravljene, čupavi završeci odvojenih lanenih uzica ponovno su uvijeni i uzice vraćene u pravilan položaj; nakon toga je sve učvršćeno šivanjem tankim svilenim koncima. Na jednak se način postupilo i s odignutim te mjestimično zamršenim posrebrenim nitima veza.
Navedeni radovi provedeni su i na stoli i na manipulu. Na vratnom dijelu stole uklonjen je prije opisani krojni zahvat. Oslobađanjem ukrojenog kuta stole otkriven je vez u svojoj cjelovitosti. Valja spomenuti i to da su sva tri predmeta bila obrubljena uskom trakom, točnije sličnom tkaninom kakva je u podlozi veza, ali rezanom u traku. Ta je traka s vremenom postala trusna, osobito nakon uklanjanja strojnog šava kojim je bila prišivena zatečena podstava. Zbog toga su predmeti na rubu zaštićeni tilom, odnosno mrežastim pletivom oblikovanim u traku. Podstavne tkanine su vraćene na odgovarajuće predmete, a prethodno su na dalmatiku s unutarnje strane našivene nove, primjereno obojene pamučne vrpce za vezanje.
Nakon izvedenih radova, predmeti liturgijskoga ruha pohranjeni su u (mekanim oblogama opremljene) kutije od beskiselinskog kartona. (VB, MBM)