Felon s prikazom Uzašašća Kristova (172 x 146 cm) datiran je od 1760. do 1800. godine. Izrađen je od tkanina francuske, talijanske i ruske provenijencije, a vjerojatno ga je naručio krupski arhimandrit Gerasim Zelić (1752. – 1828.). Taj zvonoliki, sprijeda zatvoren plašt koji episkop nosi iznad ostale odjeće, izuzetan je primjer vrsnih tehnika tkanja i vezenja te je među malobrojnim sačuvanim starijim predmetima liturgijske namjene u Eparhiji dalmatinskoj.
Temeljna tkanina felona je zlatnožuti lamirani i broširani lampas na koji je na dijelu oplećja prišiven vezeni umetak purpurnoga svilenog baršuna. Broché potke temeljne tkanine tvore motive karakteristične za navedeno razdoblje, a riječ je o okomitim trakama s cvjetićima preko kojih se uvijaju tanke grančice s dvije vrste cvjetnih buketića. Na baršunu oplećja je tehnikama sviloveza i zlatoveza preko podloge izrađen prikaz Uzašlog Krista u trenutku ukazanja Bogorodici i apostolima. Glavni prikaz okružen je motivima traka, grana i cvjetova. Posebna je pozornost posvećena oblikovanju okoliša vezenih figura upotrebom različitih posrebrenih, pozlaćenih, frisé i raznobojnih svilenih niti. Inkarnat figura oslikan je uljanim bojama na svilenom ripsu te podložen tanjim kartonom. Vezeni baršun ima međupodstavu od lanenog platna. Na felonu su zatečene četiri vrste metalnih traka prišivene uz vratni izrez, na dnu oplećja i na donjem rubu felona, a od posljednje je izrađen mali romb na dnu stražnjeg dijela. Okrugli dio vratnog izreza zarubljen je pozlaćenom uvijenom uzicom. Felon je podstavljen blijedoružičastim lanenim platnom s bijelom pamučnom kepernom vrpcom za vezanje.
Felon je bio u vrlo lošem stanju očuvanosti, uzrokovanom upotrebom i neprimjerenim načinom pohrane, te prekriven prašinom, s nešto manjih mrlja nepoznatog porijekla i voska te mrlja otpuštenog bojila. Vodene mrlje zatečene su na podstavnoj tkanini. Krute i krte metalne niti na vezu i trakama bile su patinirane. Temeljna osnova svilenog lampasa nedostajala je u manjoj mjeri na prednjem dijelu, a broché potke i lamele nedostajale su mjestimično po cijeloj površini tkanine. Niti metalnih traka u manjoj su mjeri bile odignute ili su nedostajale. Široka posrebrena traka se uvijala i zatezala sve tkanine na prednjoj strani felona. Vezeni umetak bio je prilično kompaktan s nekoliko manjih puknuća papira u podlozi oslika te s nitima veza odvojenima od podloge. Manji broj niti veza je nedostajao. Podstavna lanena tkanina bila je izrazito oštećena po svim rubovima (pukotine, otvori i drugi oblici narušene osnovne strukture); najveći otvori bili su na prednjem dijelu. Na predmetu je zatečen manji broj povijesnih intervencija (šivanje neprimjerenim koncima).
Na felonu s prikazom Uzašašća Kristova 2022. godine izvedeni su cjeloviti konzervatorsko-restauratorski radovi (voditeljica: Sandra Lucić Vujičić, Odjel za tekstil, papir i kožu, Služba za pokretnu baštinu). Dokumentirano je i analizirano zatečeno stanje izradom fotografske i grafičke dokumentacije, predmet je povijesnoumjetnički obrađen te su provedene laboratorijske i tehničke analize. U Prirodoslovnom laboratoriju Zavoda dokazano je košenilno bojilo niti osnove vlaska baršuna s oplećja. Posebno je analizirano bojilo crne broché potke temeljne tkanine prije izvođenja mokrog čišćenja: papirnatim trakicama (Iron Gall Ink Test Paper) u potki su detektirani štetni ioni željeza II, a jednostavnim probama je utvrđeno da je bojilo postojano u negrijanoj destiliranoj vodi. Analize izvedene na Tekstilno-tehnološkom fakultetu i Zavodu za tekstilnu kemiju i ekologiju potvrdile su postojanje močila željezova (II) sulfata – FeSO4 · 7H2O (zelena galica), a za crnu broché potku navodi se da je vjerojatno obojena prirodnim bojilima od biljaka bogatih taninom. S predmeta su odvojene lanena podstava i široka posrebrena traka te završno oplećje od temeljne tkanine. Najizraženije krupne nečistoće zatečene na donjem rubu felona uklonjene su pincetama.
Fotoalbum
Svi dijelovi felona očišćeni su suhim postupkom. Provedeno je mokro čišćenje temeljne i podstavne tkanine i vrpce za vezanje neutralnim deterdžentima i otapalima. Uklanjanje voska i mrlja nepoznate smole s temeljne i podstavne tkanine izvedeno je mehanički i otapalima u mjeri koju je dopuštalo stanje tkanina. Nakon postupaka čišćenja i vlaženja, izvedeno je ravnanje i sušenje tkanina i traka na niskotlačnom stolu ili pod opterećenjem na sobnoj temperaturi. Nabavljene su odgovarajuće svilene i lanene tkanine te konci za zatvaranje oštećenja, dorađeni bojenjem. Oštećenja traka i tkanina sanirana su podlaganjem novim tkaninama i šivanjem. Oštećenja veza konzervirana su šivanjem svilenim koncima različitih debljina i boja. Rad na širokim posrebrenim trakama bio je vrlo zahtjevan; obuhvaćeno je ravnanje, prišivanje na monofilamentnu mrežu i konzerviranje šivanjem (poštujući raport). Na oslikanom inkarnatu izvedeno je čišćenje, podljepljivanje japanskim papirom odgovarajuće gramature i minimalni retuš. Dijelovi felona spojeni su u cjelinu. Felon je pohranjen u kutiji od beskiselinske ljepenke te vraćen vlasniku u studenome 2022. godine.
Rezultati tehničkih, kemijskih i povijesnoumjetničkih analiza pridonijeli su određenju provenijencije felona. Krupski arhimandrit Gerasim Zelić bilježi u svojim Žitijama da je boravio u Rusiji potkraj 18. stoljeća, odakle je, među drugim predmetima, donio i zlatotkane okrute (liturgijsko ruho) pa je vrlo vjerojatno da je riječ i o ovom felonu. Temeljna tkanina se zbog korištenih visokovrijednih materijala i tehnike tkanja može pripisati nekoj od francuskih manufaktura. Baršun oplećja je vjerojatno talijanske provenijencije, čemu u prilog idu košenilno bojilo niti osnove vlaska i izgled živoga ruba tkanine. Vez na oplećju s oslikanim inkarnatom pokazuje analogije s istovremenim primjerima veza ruske provenijencije. Na isti način je određena i provenijencija široke posrebrene trake, a krojenje i šivanje felona izvedeni su također u ruskim radionicama. Poznato je da su te radionice za izradu odjeće visokih crkvenih i svjetovnih staleža nerijetko upotrebljavale skupocjene francuske i talijanske tkanine, što je svojevrsna differentia specifica ruske tekstilne proizvodnje koja je bila pod jakim utjecajem onodobne francuske i talijanske estetike. (SLV, MBM)