U ljeto 2018. godine Zaklada Getty pokrenula je međunarodni program Conserving Canvas, usmjeren na problematiku očuvanja nosioca slika na platnu. Stoljećima uobičajena praksa dubliranja slika znatno je opala osamdesetih godina 20. stoljeća, kad su usvojene manje invazivne tehnike i načelo minimalne intervencije, no mnogim današnjim konzervatorima-restauratorima nedostaje potrebno znanje i iskustvo za tretiranje dubliranih slika, a kustosima zbirki razumijevanje problematike.
Pod okriljem Zaklade, na Sveučilištu Yale (New Haven, Connecticut) organiziran je međunarodni simpozij Conserving Canvas, održan u listopadu 2019. godine. Nakon prekretne konferencije u Greenwichu 1974. godine, to je drugi veliki međunarodni skup s temom strukturnih intervencija na slikama na platnu, s osvrtom na proteklih 45 godina prakse i uvidom u trenutno stanje u struci. Objava mrežnog zbornika, odgođena zbog pandemije, još se iščekuje. Zaklada Getty do sada je poduprla i gotovo trideset međunarodnih radionica otvorenog i zatvorenog tipa s programom obučavanja novih generacija konzervatora-restauratora slika na platnu.
Amsterdam Wax-Resin Project – Resource and Research Center for the Conservation of Wax-Resin Lined Paintings Sveučilišta u Amsterdamu (UVA) najnoviji je doprinos istraživanju utjecaja nizozemske metode dubliranja slika voštano-smolnim smjesama.The Dutch Method Unfolded (UVA / Zaklada Getty, 7. – 17. lipnja 2022., Nizozemska) prva je u nizu više planiranih stručnih radionica u sklopu projekta. Program je objedinio povijest metode, procese starenja voštano-smolnih smjesa, utjecaj na izvorne materijale slika te konzervatorsko-restauratorsku problematiku. Sudionici su prezentirali povijest i problematiku metode u svojim zemljama: SAD-u (Maryland, New York, Delaware, Teksas), Kanadi, Engleskoj, Češkoj, Hrvatskoj, Sloveniji, Rusiji, Indiji, Meksiku i Južnoj Koreji. Kao predstavnica Hrvatske, prezentirala sam istraživanje povijesti uvođenja i razvoja metode u Hrvatskoj (Zagreb i Split) te rekonstrukciju splitske varijante nizozemske metode, s opisom karakterističnih primjera iz programa Hrvatskog restauratorskog zavoda (Restauratorski odjel Split). Bilo je doista zanimljivo vidjeti najstarije sačuvane primjere i čuti iskustva nekoliko generacija stručnjaka na izvorištu nizozemske metode. U muzejima, konzervatorsko-restauratorskim radionicama i depoima Amsterdama, Den Haaga, Rotterdama i Haarlema, predavači i sudionici rasvijetlili su do sada istraženu povijest širenja metode svijetom, utjecaj na slikarsku baštinu i starije prakse restauriranja različitih podneblja i kultura, povijesnih razdoblja i slikarskih krugova, kao i različite pristupe konzerviranju i restauriranju primjenom razvijene nizozemske metode.
Fotoalbum
Istraživanje za nizozemsku radionicu preraslo je u širu studiju. Kratak pregled stavki studije dostupan je na mrežnim stranicama udruge IIC – Hrvatska grupa, gdje će biti objavljena i statistička analiza rezultata mrežne ankete izrađene u suradnji s članovima udruge. Za sljedeći broj časopisa Portal u pripremi je članak o nizozemskoj metodi dubliranja slika u Hrvatskoj, koji obuhvaća teme povijesti metode i rezultate prvih kemijskih analiza voštano-smolnih smjesa u našoj zemlji.
Studiju sam proširila prijavom (gelerima oštećene) oltarne pale dublirane voštano-smolnom smjesom iz dubrovačkog dominikanskog samostana na digitalnu radionicu s donacijom mikroskopa, pribora i materijala Fusion 1: mare nostrum – Digital Teaching Workshop - Minimal Invasive Methods for the Conservation of Textile Supports of Paintings(CICS – Cologne Institute of Conservation Sciences, Köln / Zaklada Getty, ožujak – srpanj 2022.). "Bogorodica sa svecima" (Francesco di Maria, oko 1680. godine, voditeljica Jelena Zagora, Restauratorski odjel Split, Služba za odjele izvan Zagreba 2) bila je jedina slika dublirana nizozemskom metodom, prijavljena s namjerom očuvanja izvornog i dublirnog platna. To je bila i prilika za testiranje granica metoda kölnskog instituta. Oštećenja platna uspješno su rekonstruirana lijepljenjem i utkivanjem niti te izradom platnenih umetaka kombiniranim tehnikama. U pripremi su objava mrežnog izvještaja na engleskom jeziku (CICS) i izvještaj o objema radionicama za lipanjsko izdanje glasila IIC-a News in Conservation. (JZ)