Višegodišnja suradnja Gradskog muzeja Varaždin s Hrvatskim restauratorskim zavodom kontinuirano traje od 1991. godine. U tom je vremenu restaurirano oko 150 umjetničkih slika iz razdoblja od 17. do 20. stoljeća. Slike su dio fundusa Gradskog muzeja Varaždin, odjela Galerije umjetnina i Kulturno-povijesnog odjela, a većina je nakon radova izložena u stalnim postavima navedenih odjela muzeja.
Tijekom 2021. godine izvedeni su cjeloviti konzervatorsko-restauratorski radovi na tri slike u tehnici ulja na platnu i na dva pripadajuća ukrasna okvira (voditeljica: Dijana Nazor Čorda, Odjel za štafelajno slikarstvo 2, Služba za pokretnu baštinu). Riječ je o složenim radovima na slikama "Portret Johanna Raucha" nepoznatog autora iz 19. stoljeća, "Mrtva priroda", nepoznatog autora iz 17. stoljeća (nekad je bila u vlasništvu varaždinskog ceha mesara) te "Portret Judite Bakić rođ. Lepossa (?)", iz druge polovice 18. stoljeća (vjerojatno se može pripisati austrougarskom slikaru Johannu Danijelu Donatu). Tijekom istraživanja i dokumentiranja stanja slike su snimljene u vidljivom spektru, ali i tehnikama ultraljubičaste fluorescencije i infracrvene reflektografije, kako bi se precizno dokumentirala oštećenja platnenih nosioca slika. Sve tri slike imale su velika oštećenja nosioca i slikanih slojeva. Slikani sloj je također prekrivao sloj prljavštine i potamnjeli lak, a slike "Portret Johanna Raucha" i "Mrtva priroda" imale su i preslike iz prethodnih intervencija.
Slika "Portret Johana Raucha" bila je složen konzervatorsko-restauratorski problem, zbog brojnih neprimjerenih intervencija iz prijašnjih konzervatorsko-restauratorskih postupaka. Posebno je bilo zahtjevno odvajanje slike od podokvira, s obzirom na to da je bila zalijepljena za letvice podokvira tutkalno-krednim ljepilom, te rekonstrukcija oštećenih dijelova slikanog sloja nakon uklanjanja jedanaest zakrpa iz prijašnjeg postupka.
Fotoalbum
Na slici "Mrtva priroda" najveće oštećenje je bilo u gornjem dijelu uz rub podokvira, gdje se nalazila najduža poderotina. Nakon što je izravnat donji rub slike, primijećeno je da je format slike u nekom trenutku smanjen; stoga je produžena za dva centimetra da bi se vratila izvorna cjelovitost slikane forme. Slika je također imala izrazito izdignute dijelove slikanog sloja koji su prije uklanjanja prljavštine omekšani i spušteni restauratorskom peglicom.
Na svim je slikama, nakon uklanjanja prljavštine i intervencija iz prethodnih postupaka, izvedena rekonstrukcija nedostajućih dijelova platna intarzijama te zapunjavanje oštećenja u sloju podloge. Sve su slike izravnate na toplinskom vakuumskom stolu, podstavljene novim lanenim platnom i napete na novi podokvir. Na oštećene dijelove slika nanesen je podretuš, a nakon toga i izolacijski sloj laka. Završni retuš izveden je lazurnim smolnim restauratorskim bojama, nakon čega su slike lakirane sintetskim lakom. Nakon konzervatorsko-restauratorskih radova vraćen je izvorni kolorit slika te je prikazana forma postala čitljivija, što je posebno uočljivo na slici "Mrtva priroda". Uspješna suradnja i konzervatorsko-restauratorski radovi na umjetninama velike povijesne i umjetničke vrijednosti iz fundusa Gradskog muzeja Varaždin bit će nastavljeni i idućih godina. (DNČ)