Odjeća barunice Ane Zmajić dio je zbirke tekstilnih predmeta Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja Rijeka. Riječ je o večernjoj haljini koja se sastoji od prsluka/korzeta i suknje, izrađenih od svjetloplavog tafta s utkanim bijelim cvjetnim uzorkom, a uz njih u kompletu dolazi i pelerina izrađena od svilenog ripsa boje bjelokosti. Prema konstrukcijskim obilježjima, haljina potječe iz sredine 19. stoljeća, o čemu svjedoče prepoznatljivi elementi, poput ovratnika obrubljenog čipkom sa spuštenim ramenima te kratki rukavi izrađeni kombinacijom bijele taft svile i til čipke. Gornji dio haljine kopča se "u špic" i bogato je ukrašen kombinacijom metalne čipke i uvijenih uzica na čijim se krajevima nalaze srebrna filigranska puceta, a na stražnjoj je strani donji rub oblikovan u tri kraća šlepa. Prsluk/korzet gornjeg dijela haljine oblikuje struk u "V" i prekriva odvojenu suknju jednostavnog zvonolikog kroja nabranu u predjelu struka gustim faldama. Pelerina je A-kroja i otvorenih rukava, a ukrašena je pletenom trakom te crvenom i plavom uzicom; kopča se ispod vrata srebrnom filigranskom kopčom u obliku štita.
Odjeća je bila pohranjena u ladičarima na katu muzeja. Oštećenja na predmetima nastala su uporabom pa je tkanina suknje i korzeta bila prekrivena mrljama nepoznatog podrijetla, a ukrasna čipka i trake mjestimično odvojeni. Po površini glavne tkanine i čipke zatečeno je mnogo otvora i pukotina, posebno na pregibnim dijelovima. Duž donjega ruba pelerine zatečene su mrlje nepoznatog podrijetla, kao i manji otvori na podstavnoj tkanini nastali uporabom.
Fotoalbum
Konzervatorsko-restauratorski radovi započeti su 2020. godine na suknji, 2021. na pelerini i 2022. na gornjem dijelu haljine, a obuhvatili su preuzimanje predmeta, tehnološka, povijesnoumjetnička i laboratorijska istraživanja, uklanjanje neprimjerenih intervencija, suho i mokro čišćenje, ravnanje te obradu podložnih tkanina. Zatečena oštećenja stabilizirana su podlaganjem novim materijalima i šivanjem svilenim filamentom, a po potrebi dodatno osigurana slojem tila. Prije podlaganja podložnom tkaninom i nakon zatvaranja oštećenja izveden je postupak relaksiranja i ravnanja strukture tkanine.
U tijeku je stabilizacija glavnih tkanina prsluka/korzeta (voditeljica: Lana Čačić, restaurator majstor specijalist, Odjel za tekstil, papir i kožu, Odsjek za tekstil, Služba za pokretnu baštinu), nakon čega će se pristupiti izradi izložbene lutke, a nakon radova predmet će biti vraćen vlasniku. (LČ)