Visoko na bočnim zidovima svetišta dubrovačke katedrale Uznesenja Blažene Djevice Marijesmještene su četiri slike Alessandra Leonea Varotarija, zvanog Il Padovanino (Padova, 1588. – Venecija, 1648.): Bitka Samsona i Filistejaca, Odmor na putu u Egipat, Krist u Limbu i Pokolj nevine dječice.
Slike su pripadale zbirci mletačkoga trgovca Giovannija Alvisea Raspija. Iz Venecije su u Dubrovnik dopremljene 1713. godine, kao naknada za Raspijev dug dubrovačkom arhiđakonu Bernardu Orsatu Đurđeviću, koji ih je oporučno ostavio dubrovačkoj katedrali. Slike su postavljene u katedrali 1867. godine tijekom radova u prezbiteriju, čije je idejno rješenje povjereno slikaru Zebedeu Picciniju. U suradnji s protomajstorom Andrijom Perišićem, Piccini je napravio štukookvire u visokom reljefu u kojima Padovaninove slike stoje i danas. Tom je prilikom Piccini slike očistio i lakirao. Godine 1914. samouka dubrovačka slikarica Domenika Dome Suhor izvela je radove na sve četiri slike. Sljedeću obnovu izveo je 1926. godine akademski slikar Matej Sternen.
Cjeloviti konzervatorsko-restauratorski radovi na četiri slike provedeni na Odjelu za štafelajno slikarstvo Službe za pokretnu baštinu Hrvatskog restauratorskog zavoda od 2017. do 2021. godine (voditeljica Ana Pohl) počeli su istraživanjima koja su obuhvatila snimanje ultraljubičaste fluorescencije i infracrvene reflektografije te izradu rendgenograma. Njima je osiguran precizan uvid u stanje izvornih slikanih slojeva, ali i naknadnih intervencija te su evidentirani pentimenti (autorove izmjene kompozicije). Provedena je stratigrafska analiza mikropresjeka osnove i slikanog sloja te rendgenska fluorescentna spektroskopija. Tim metodama utvrđeno je korištenje tradicionalne slikarske osnove sastavljene od kalcijeva karbonata, gipsa i olovnog bjelila te pigmenta koje je Padovanino upotrebljavao, ali i onih koji nisu iz njegova vremena te potvrđuju naknadne restauratorske intervencije.
Fotoalbum
Na slikama su zatečena raznovrsna oštećenja i naknadne intervencije koji su narušili stabilnost i integritet izvornih djela: deformirani podokviri, perforacije nosioca, raspucanost osnove i boje te veliki nanosi potamnjelog laka i diskoloriranih preslika. Perforacije i nedostaci u nosiocu sanirani su i nadoknađeni intarzijama, a zatim su slike u cijelosti podstavljene novim platnom, osim na mjestima voštanih pečata Dubrovačke Republike, pronađenih na poleđinama slika. Slike su napete na novoizrađene klinaste podokvire. Neprimjerene prethodne intervencije su uklonjene, kao i slojevi potamnjelog laka. Nedostajući dijelovi osnove su rekonstruirani u kitu, a rekonstrukcija nedostajućeg slikanog sloja izvedena je u dvije faze, podložnim retušem gvaš bojama te završnim retušem lazurnim smolnim bojama, nakon čega je oslik zaštićen lakom.
Konzervirane su i restaurirane i ukrasne letvice koje će sa slikama biti postavljenje u svetištu katedrale potkraj rujna ove godine. Sveobuhvatnim konzervatorsko-restauratorskim radovima omogućeno je jasnije sagledavanje vrijednih djela Alessandra Varotarija Padovanina iz svetišta dubrovačke katedrale.