Čast nam je pozvati Vas na otvorenje izložbe „Krk, crkva sv. Franje Asiškog, konzervatorsko-restauratorski radovi na oltarnoj pali Sacra conversazione“ u utorak, 30. listopada 2018. godine u 19 sati u Galeriji Garbas u Rijeci, Užarska 26.
U Europskoj godini kulturne baštine Restauratorski odjel Rijeka Hrvatskog restauratorskog zavoda predstavit će rezultate dovršenih, cjelovitih konzervatorsko-restauratorskih radova na slici Sacra conversazione pripisanoj radionici Bernardina Licinija, smještenoj na glavnom oltaru crkve sv. Franje Asiškog u gradu Krku.
Voditeljica: Ana Rušin Bulić
Krčka slika Sacra conversazione (280 x 190 x 1,8 cm) jedna je od najvećih renesansnih slika na drvu u našoj zemlji. Povijesno-umjetničke analize upućuju na autorstvo radionice Bernardina Licinija, slikara bergamskog porijekla djelatnog u Veneciji u prvoj polovici 16. stoljeća. Unutar njegova opusa, krčka slika iz 1531. godine jedna je od ukupno tri sačuvane oltarne pale velikog formata naslikane na drvu. Prva je nastala 1530. godine za crkvu San Vito u Ferrari, a druga je glasovita Sacra conversazione iz 1535. godine, naslikana za crkvu Santa Maria Gloriosa dei Frari u Veneciji. U dnu slike vidljiv je natpis MDXXXI / SVPTIB. P.F.P. CRASSOVICH. DE. VEGLA, što svjedoči o tome da se radi o donaciji obitelji Krašović iz grada Krka 1531. godine.
Na slici je kroz povijest bilo izvedeno više zahvata, s ciljem da se poprave i prikriju oštećenja, a čak je dva puta bila podvrgnuta smanjivanju formata rezanjem rubova. Ako navedenim intervencijama pribrojimo i četiri stoljeća izloženosti neprimjerenim mikroklimatskim uvjetima, jasno je da je slika prije početka konzervatorsko-restauratorskih radova bila u vrlo lošem stanju.
Fotoalbum
Radovi su počeli 2008. godine iscrpnim konzervatorsko-restauratorskim istraživanjima koja su uključivala snimanja u infracrvenom i ultraljubičastom dijelu spektra te laboratorijske analize. Zbog dimenzija i smještaja slike, prvi je put izvedeno snimanje računalnom radiografijom in situ. Na rendgenskim snimkama uočena su oštećenja potpornog sustava i oslabljeni spojevi drvenog nosioca. Zapaženi su i preslikani dijelovi originalnog slikanog sloja te natpis o restauriranju u donjem dijelu slike. Tijekom čišćenja, zahtjevnog zbog brojnih intervencija na izvornom slikanom sloju, uklonjeni su noviji preslici, a zadržani stariji. Stolarskom sanacijom ojačani su spojevi dasaka i sanirane pukotine. Traverse potpornog sustava pričvršćene su na poleđinu slike sustavom vijaka koji omogućava kretanje drva te uklanja rizik od nastanka novih pukotina. Retuš je izveden gvašem te nakon lakiranja dovršen lazurnim bojama, čime se dobila vizualna cjelina slikanog sloja i dovršio proces konzerviranja i restauriranja.
Slika će biti vraćena na izvorno mjesto na glavnom oltaru nakon građevinske sanacije crkve sv. Franje Asiškog koja je u tijeku, čime će biti uspostavljeni primjereni mikroklimatski uvjeti za čuvanje umjetnine.