U Europskoj godini kulturne baštine predstavljamo rezultate dovršenih, cjelovitih konzervatorsko-restauratorskih radova na oltaru Sv. Križa iz crkve istog patrocinija u Križevcima.
Voditelj: Ivan Jengić
Oltar Sv. Križa, posljednje djelo i jedno od najkvalitetnijih djela talijanskog baroknog kipara Francesca Robbe, izrađen je 1756. godine za katedralu Uznesenja Blažene Djevice Marije i svetih Stjepana i Ladislava u Zagrebu. Nakon potresa 1880. godine, oltar je uklonjen iz zagrebačke prvostolnice i preseljen u križevačku crkvu Sv. Križa.
Takav atektonski tip oltara, čiji komparativni primjeri datiraju potkraj prve i u drugu polovicu 18. stoljeća (te se mogu pronaći na srednjoeuropskom području), izrađen je od kombinacije nekoliko vrsta mramora.
Fotoalbum
Hrvatski restauratorski zavod počeo je 2016. godine s radovima obnove oltara kojima su bila obuhvaćena konzervatorsko-restauratorska istraživanja (arhivska i povijesno-umjetnička istraživanja, laboratorijske analize, izrada fotodokumentacije i arhitektonskih nacrta postojećeg stanja, izrada grafičke dokumentacije, tj. mapiranje oštećenja i onečišćenja i dr.) te izvedba preliminarnih konzervatorsko-restauratorskih radova (npr. proba čišćenja kamene plastike oltara). Tijekom 2017. godine nastavljeni su radovi mehaničkog čišćenja cjelokupne površine kamene plastike oltara te čišćenja destiliranom vodom, vodenom parom i kemijskim sredstvima. Također su izvedeni radovi rekonstrukcije nedostajućih formi i obnove sloja pozlate na kamenu te tonskog ujednačavanja domodeliranih elemenata. Počeli su i radovi na drvenoj skulpturi pelikana s vrha oltara, a potkraj iste godine demontiran je supedanej oltara i prevezen u radionicu kako bi nakon toga mogao početi proces ekstrakcije ili stabilizacije štetnih vodotopljivih soli, kao i radovi čišćenja i spajanja njegovih dijelova u cjelinu.
Dovršetak konzervatorsko-restauratorskih radova na oltaru Sv. Križa planiran je za 2019. godinu, kad će to vrijedno djelo Francesca Robbe, izvorno rađeno za zagrebačku katedralu, biti i prezentirano javnosti.