U Europskoj godini kulturne baštine predstavljamo dovršena faza konzervatorsko-restauratorskih radova na podnim mozaicima rimskih termi na otoku Visu.
Voditelj: Antonija Gluhan
Viške antičke terme jedan su od najreprezentativnijih civilizacijskih artefakata toga vremena. Imale su nekoliko građevinskih faza. Faza s prijelaza iz 1. u 2. stoljeće pretpostavila je cjelovito likovno rješenje svih mozaičkih podova i oslikanih zidova, što je s arhitekturom činilo potpun umjetnički doživljaj svojstven tadašnjem rimskom ukusu.
Podni mozaički tapeti urešavali su većinu prostorija termalnog sklopa, odajući dominantnu rimsku strogost u jednostavnosti geometrijskih motiva kao univerzalnih formi koji se mogu pronaći u ostatku rimskog imperija na Sredozemlju. Prikaz dupina na jednom od mozaičkih tapeta dokaz je visokih standarda u dizajnerskim rješenjima unutarnjeg prostora termi, koji pridonosi kompozicijskoj dinamici unutar prevladavajućih geometrijskih motiva.
Fotoalbum
Mozaici viških termi, kao jedinstvena likovna cjelina sačuvana u izvornom arhitektonskom okviru, odraz su vrlo aktivnog mozaičkog stvaralaštva koje se temelji na jakoj helenističkoj tradiciji i sve ozbiljnijem domaćem stvaralaštvu koje preuzima uobičajeni repertoar rimskih uzoraka 1. i 2. stoljeća kao neposredni utjecaj ranog djelovanja salonitanske škole.
Jednom otkrivena i oslobođena ljuski nagomilanih slojeva, arheološka nalazišta s vremenom postaju sve ranjivija i podložnija erozijskim procesima koji mogu znatno umanjiti njihovu izvornu matricu. Mozaici na viškim antičkim termama od 2000. godine kontinuirano konzervatorsko-restauratorski obrađuju djelatnici Hrvatskog restauratorskog zavoda, pokušavajući izvorne materijale zaštititi i njegovati kako bi posljedice izloženosti mijenama i razornim učincima štetnih procesa bile što manje. Osim standardnih konzervatorsko-restauratorskih postupaka primjenjivani su i složeniji zahvati podizanja dijelova mozaika i vraćanja na izvorne podloge. Koncepcija očuvanja i zaštite viških mozaika pridonosi njihovu dostojnom predstavljanju kao najreprezentativnijem dijelu kulturne baštine.