
Zagreb, listopad 2018.
Tekst: Davor Gazde, Ivana Svedružić Šeparović
Jezici: hrvatski, engleski
Deplijan (PDF)
U prvoj polovici 17. stoljeća šibenske crkve opremale su se vrlo kvalitetnim drvenim oltarima. Pretpostavlja se da su svi izrađeni u venecijanskim radionicama, a potom morskim putem dopremljeni u Šibenik. Sačuvano je čak devet oltara datiranih u to razdoblje. Nepovoljna ekonomska i politička situacija u Dalmaciji usporila je sva veća ulaganja, nužna da bi se slijedili trendovi u opremanju crkava i zamjenjivali dotrajali oltari.
Crkva sv. Barbare, smještena nedaleko od katedrale sv. Jakova, sagrađena je u prvoj polovici 15. stoljeća. Prvotno je bila posvećena sv. Benediktu, a potom sv. Nikoli. Valja napomenuti da je crkva bila desakralizirana 1806. godine te prenamijenjena u vojno skladište, a poslije je služila kao izložbeni prostor Muzeja crkvene umjetnosti.
Glavni oltar sv. Barbare izrađen je početkom 17. stoljeća, najvjerojatnije u venecijanskoj radionici, po narudžbi Bratovštine sv. Barbare. Pripada skupini najljepših dalmatinskih oltara: izrazito je skladnih proporcija i majstorske izvedbe. Sačuvan je i pripadajući antependij, što je vrlo rijedak slučaj. Retabl oltara potpuno je pozlaćen, dok se na antependiju nalaze i obojena područja. Na antependiju, unutar kartuša, stoje dvije konzolice koje su nekad zasigurno pridržavale dva reljefa ili skulpture manjih dimenzija. Na središnjem dijelu oltara ističu se dva kanelirana polustupa (s unutarnje strane) i dva kanelirana pilastra (s vanjske strane), s pripadajućim korintskim kapitelima. U središnjem dijelu zabata smještena je kartuša koju pridržavaju dva lava, unutar nje nalazi se ovalni grb.
Oltarna slika djelo je Angela Mancinija, a prikazuje sv. Barbaru sa svecima Nikolom i Pavlom. Naručena je 1608., a dostavljena 1610. godine.
Na oltaru i antependiju obavljeni su cjeloviti konzervatorsko-restauratorski radovi te kemijske analize i mikropresjeci. Tim je radovima, izvedenim u Hrvatskom restauratorskom zavodu, valorizirana fina originalna površina načinjena na tri različita načina (od pozlate na listiće na vodenoj bazi preko pozlate zlatnim listićima na uljenoj bazi i vrlo rijetka pozlata načinjena miješanjem kvarcnog pijeska, zlatnog praha i uljenog veziva). Vraćanjem prvotnog izgleda antependija estetski se ujednačila cjelina oltara, a rezultati istraživanja otkrili su niz stvaralačkih tehnologija kojima je postignut razigran izgled monolitno pozlaćene površine svih dijelova oltara.
Dovršetkom cjelovitih konzervatorsko-restauratorskih radova na oltaru i antependiju sv. Barbare, toj će gotičkoj crkvi nakon dovršetka cjelovite obnove biti vraćen barem dio njezine izvorne bogate interijerne opreme.