Višegodišnji projekt konzervatorskih istraživanja i restauratorskih radova na dvjema cjelinama slika s prikazima četiriju evanđelista iz dubrovačkih crkava Gospe od Karmena i Svetog Vlaha, pripisanima radionici priznatog talijanskog baroknog umjetnika i viteza Malteškog reda Mattije Pretija, predstavljen je na izložbi »Četiri evanđelista u opusu Mattije Pretija« koja se od 23. travnja do 13. svibnja 2014. održala u Kneževom dvoru u Dubrovniku. Uz izložbu organizirana su također predavanja o tijeku i rezultatima projekta.
Projekt Dubrovački evanđelisti bavi se dvjema cjelinama slika s prikazom četiriju evanđelista iz crkava Gospe od Karmena i Svetog Vlaha, pripisanim radionici priznatog talijanskog baroknog umjetnika i viteza Malteškog reda, Mattije Pretija. Uslijed neuglednog stanja, potamnjelog i zamagljenog laka te opsežnih retuša/preslika iz ranijih vremena, sve do početka restauratorskih radova slike su bile uvelike zanemarene.
Tek se 2005. godine, kada je Hrvatski restauratorski zavod započeo restauraciju cjeline iz Gospe od Karmena razotkrila njena izvrsna kvaliteta. Istraživanja su nagovijestila da bi bar dio slika ove cjeline mogao biti i djelo samog Mattije Pretija. Istraživanja provedena u Opificiju delle Pietre Dure (OPD) u Firenci su 2008. godine otkrila da materijali korišteni za dvije dubrovačke cjeline nemaju malteško porijeklo, kako se početno pretpostavljalo. S obzirom na to, ranije predložena datacija u vrijeme majstorovog malteškog razdoblja dovedena je u pitanje. Konačno, 2011. godine, sufinanciranjem projekta od strane europske organizacije Archlab Charisma omogućena su daljnja istraživanja u OPD-u na temu pitanja izvornika, replika i kopija kroz proučavanje uzoraka sa slika Mattije i Gregorija Pretija i njihovih radionica. Istraživanja su dala temelje za daljnje zaključke o uobičajenom sastavu Mattijinih preparacija i njegovim omiljenim pigmentima/bojama nasuprot materijalima koje je koristio njegov brat Gregorio.
Na početku projekta, bila je poznata samo jedna slika iz negdašnje Pretijeve cjeline Evanđelista: Sv. Marko u Italiji te dvije kopije prema Pretiju, Sv. Marko i Sv. Luka, na Malti. Dubrovačke slike su, stoga, bile ključne za rekonstrukciju ikonografije cjeline. Uz Sv. Marka u Cosenzi, otkriveno je postojanje drugog Pretijevog originala, Sv. Ivana, u Italiji. Nadalje, otkriveno je da se slika Sv. Luka evanđelist pojavila na njemačkom antikvarskom tržištu 1998. godine (nepoznati vlasnik, Italija). Osim toga, pronađene su i preostale dvije kopije evanđelista na Malti. Ova otkrića stavila su dvije dubrovačke cjeline u novi kontekst, svrstavajući ih u poprilično popularan niz slika malteškog viteza, Mattije Pretija. To je osobito znakovito uzmemo li u obzir da se dotad smatralo da barokni majstor nikad nije ponavljao svoje kompozicije.
Na samom početku istraživanja korelacija između dvaju dubrovačkih cjelina nije bila u potpunosti jasna. Pitanje je li jedna cjelina bila kopija one druge ili su obje cjeline nastale prema zajedničkom predlošku unutar iste radionice bilo je u potpunosti otvoreno. Rezultati istraživanja pokazali su da je riječ o jednakim predlošcima i identičnim materijalima koji ukazuju na zajedničko porijeklo unutar iste radionice, tj. radionice Mattije Pretija.
Fotografije s izložbe
Iako obje cjeline nose očite elemente prototipa, uključujući i najmanje detalje, rafiniranija izvedba evanđelista iz Karmena upućuje na vrlo uspjelu radioničku repliku s intervencijama Mattije Pretija osobno. Evanđelisti iz Sv. Vlaha, naprotiv, ostavljaju dojam solidne izvedbe, te se svrstavaju u kategoriju dobro izvedenih radioničkih replika bez udjela samog majstora.
Dugo se pretpostavljalo da je „serija-prototip” bila naslikana na Malti tijekom 1670-ih godina. Rezultati istraživanja pozvali su na datiranje originalne cjeline i njenih replika natrag prema Pretijevu ranijem rimskom (prije 1651.), odnosno napuljskom (1653.-1660.) razdoblju. Stoga su i dubrovačke replike morale biti naručene u tom vremenskom okviru.
Konačno, pitanje tko je naručio ove umjetnine i kad su one dospjele u Dubrovnik zasad ostaje bez odgovora. Naručitelj je, vrlo vjerojatno, bio iz reda dubrovačkih plemića ili bogatih pučana koji su, kao uspješni diplomati i trgovci duž Jadrana i Mediterana, bili u kontaktu s talijanskim umjetnicima i trgovcima umjetnina. Oni su nerijetko naručivali i oltarne slike, poput Gradića i Restića, naručitelja oltarnih pala u Crkvi Gospe od Karmena gdje jedna cjelina Evanđelista također izvorno pripada.
Plakat izložbe (PDF: 200 kb)
Deplijan (PDF: 2,5 mb)
Panoi (PDF: 60 mb)
Termini
Srijeda, 23. travnja 2014, Knežev dvor, Dubrovnik
18:00 Kratka predavanja tijeku i rezultatima projekta
- Mara Kolić Pustić: Restauratorski radovi
- Carlo Lalli: Kemijske analize
- Nancy von Breska-Ficović: Povijesno-umjetnički osvrt
19:30 Otvorenje izložbe
Suradnja
- Organizator: Hrvatski restauratorski zavod
- Autorice izložbe: Mara Kolić Pustić I Nancy von Breska-Ficović
- Voditeljica konzervatorsko-restauratorskog projekta: Mara Kolić Pustić
- Međunarodna koordinatorica projekta: Nancy von Breska-Ficović
- Laboratorijske analize u OPD-u: Carlo Lalli
- UV/IC/rendgenska snimanja: Mario Braun
- Savjetnica projekta: Katarina Alamat Kusijanović
- Suradnici na slikama: Jelena Raguž, Martina Poša Njirić
- Suradnici na ukrasnim okvirima: Elio Karamatić, Jelena Raguž, Sanja Pujo, Katarina Svilokos
- Fotografije: Vlaho Pustić, Vid Barac, Mario Braun, Peter Bartolo Parnis, Carlo Lalli, Mara Kolić Pustić, Antonio Blašković, Nađa Lučić
- Arhitektonski crteži: Željko Peković, Josip Velnić, Ivan Jengić
- Grafičko oblikovanje: Jelena Raguž
- Kompjuterska animacija: Elio Karamatić
- Prijevod na engleski: Nancy von Breska-Ficović
- Lektura: Nikolina Matetić Pelikan
- Korektura: Antonio Blašković
- Financiranje: Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, Grad Dubrovnik, Dubrovački muzeji, crkva sv. Vlaha, Dubrovačka biskupija, Charisma, Društvo prijatelja dubrovačke starine, Ambasada film
- Tisak: Foto star
- Predavači: Mara Kolić Pustić, Carlo Lalli, Nancy von Breska-Ficović