Skulptura Pietà dio je Zbirke sakralne umjetnosti Župe Rab koja je od 2017. godine smještena u crkvi sv. Justine u Rabu. Umjetnine izložene u crkvi sv. Justine nastajale su od 11. do 19. stoljeća, a potječu iz riznice katedrale i napuštenih rapskih crkava, poput crkve sv. Ivana evanđelista. Kao i sama crkva sv. Justine, koja je sagrađena 1574. godine u spomen na sudjelovanje Rabljana u Lepantskoj bitci 1571. godine (čime je obilježen važan trenutak u povijesti Raba), i pojedini eksponati Zbirke vrhunskog su umjetničkog i dokumentarnog dosega.
Drvena polikromirana skulptura Pietà datirana je u 15. stoljeće, ali su njezin izvorni smještaj i porijeklo i dalje nepoznanica, iako kulturne i trgovačke veze Raba, kao i karakteristike skulpture upućuju na venecijanske radionice. Pietà kao jedna od najpopularnijih kršćanskih tema potvrda je promjene duhovne klime u Europi oko 1300. godine, kad se istražuje ljudskost božanstva, Krista kao djeteta, sina ili običnog smrtnika. Prvi primjeri te teme pojavljuju se na području rijeke Rajne, odakle se šire po drugim krajevima Njemačke, Flandrije i Francuske, ali i bliže nama, do Slovenije, Istre, Venecije i Italije, gdje taj medijevalni ikonografski motiv tijekom renesanse doseže vrhunac u plastici.
Rapska skulptura, slijedeći zadanu temu, prikazuje Bogorodicu kako se nadvija nad mrtvim tijelom Krista, kojega drži u krilu. Posebnost skulpture je u emotivnoj gesti kojom Bogorodica podiže i ljubi beživotnu Kristovu ruku. Takva kretnja izuzetno je rijetka u prikazu pietà, a komparativni primjeri upućuju na francuske utjecaje.
Skulptura je izrađena drvorezbarskom obradom u lipovu drvu. Izvorno je bila pozlaćena i ukrašena crvenim brokatnim uzorkom na haljini i plavim na plaštu Bogorodice. Drveni nosilac bio je veoma oštećen djelovanjem drvotočaca, a prijašnje obnove znatno su izmijenile izgled oslika skulpture. Na skulpturi su zatečene tri veće sonde iz nepoznate recentne povijesne intervencije.
Istraživanja u Hrvatskom restauratorskom zavodu provedena su u dva dijela (prvi dio: Ana Dumbović, viši konzervator-restaurator; drugi dio: Helena Cavalli Ladašić, viši konzervator-restaurator, Odjel za drvenu polikromiranu skulpturu, Služba za pokretnu baštinu).
Fotoalbum
Istraživanjima su utvrđena četiri necjelovito očuvana povijesna sloja polikromije. Uklanjanjem preslika prezentirana je rana pozlaćena polikromija odjeće, dok su daljnjim istraživanjima otkriveni vrlo dobro očuvani rani oslici inkarnata Bogorodice i Krista. Tonski se oba inkarnata poklapaju s datacijom nastanka skulpture. Pojedina oštećenja u sloju drva nadoknađena su drvenim ispunama ili kitom, dok su oštećenja polikromije nadoknađena minimalnim retušem. Nedostajući dio podnožja nadomješten je rezbarenim drvom prema prethodno napravljenom odljevu. Zatvaranje pojedinih oštećenja oblikovne forme, kao i polikromije, izvedeno je u najmanjem opsegu koji je omogućio vizualnu čitljivost cjeline skulpture.
Uklanjanjem neprimjerenih povijesnih slojeva i povezivanjem oblikovnih formi i polikromije, skulptura Pietà, povijesno i spomenički važan izložak u Zbirci sakralne umjetnosti Župe Rab, približila se svojem izvornom umjetničkom prikazu, što će pridonijeti njezinu pravom vrednovanju i primjerenoj prezentaciji. (HCL)