Župna crkva sv. Nikole u Barbanu, sagrađena na mjestu starije, manje, romaničke crkve, posvećena je 1701. godine. Oltarna pala "Sv. Nikola sa svecima", naručena za glavni oltar, postavljena je najkasnije 1708. godine, kad je crkva potpuno dovršena. U starijim izvorima pala je pripisivana Alessandru Varotariju Padovaninu, no temeljem brojnih stilskih i slikarskih podudarnosti, analizom oblikovanja i kolorita te tipologijom likova, atribuirana je mletačkom slikaru Nicolòu Bambiniju (1651.–1736.), učeniku Sebastiana Mazzonija, Carla Maratte i Pietra Liberija.
U Hrvatskom restauratorskom zavodu (voditeljica Tanja Rihtar, Odjel za štafelajno slikarstvo 1, Služba za pokretnu baštinu) na slici su 2020. i 2021. godine provedeni cjeloviti konzervatorsko-restauratorski radovi. Istraživanjima je utvrđeno stanje očuvanosti izvornoga slikanog sloja i opseg naknadnih intervencija. Snimka ultraljubičaste fluorescencije pokazala je mjesta rekonstrukcije slikanoga sloja te obilan nanos laka cijelom površinom slike, a snimka infracrvene reflektografije promjenu položaja (pentimento) prstiju lijeve ruke sv. Nikole.
Fotoalbum
Stratigrafskom analizom mikrouzoraka slojeva slike potvrđena je uporaba voska pri rekonstrukciji oštećenja osnove, ali mjestimično i preko dobro sačuvanoga izvornog slikanog sloja. Temeljem rezultata istraživanja odlučeno je da se ukloni sloj voska i preslici s izvornoga slikanog sloja, a sačuvaju intervencije voskom u sloju nosioca te laneno platno, također podstavljeno voštanom pastom. Tijekom radova otkriven je znatan pomak na prikazu glave sv. Jakova koja je prvotno bila okrenuta u smjeru sv. Nikole. Taj je nalaz bio indikacija za snimanje rendgenogramom, kojim su potvrđene umjetnikove neposredne izmjene u kompoziciji, iz čega se zaključuje da se Bambini pri slikanju nije koristio pripremnim kartonima. Nedostajući dijelovi osnove rekonstruirani su u kitu, a rekonstrukcija nedostajućega slikanog sloja izvedena je u dvije faze, podložnim retušem gvaš bojama te završnim retušem lazurnim smolnim bojama, osiguravajući najveću moguću sličnost s originalom.