Zgrada Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu podignuta je 1895. godine na nekadašnjem prostoru gradskog sajmišta, prema projektu arhitekata Ferdinanda Fellnera i Hermanna Helmera, autora brojnih reprezentativnih kazališnih i koncertnih zgrada u Austro-Ugarskoj Monarhiji.
Gradnja kazališta bila je povjerena tvrtki Hönigsberg i Deusch i Filip Erfort, a u ukrašavanju vanjštine i unutrašnjosti sudjelovali su brojni zagrebački i bečki obrtnici i umjetnici. Autor klesarskih radova je Ignjat Franz, a bečki umjetnici Rudolf Weyr i Franz Vogl izveli su arhitektonsku plastiku pročelja. Štukodekoraciju u prostoru gledališta osmislili su majstori Schmidt i Ruderich, oslike i pozlatu izveo je Josef Kott, dok su tapetarski radovi povjereni domaćoj tvrtki Bothe i Ehrmann. Strop gledališta oslikao je bečki slikar i dekorater Alexander Demetrius Goltz, a strop foajea na prvom katu Ivan Tišov. Svečani scenski zastor Preporod hrvatske književnosti i umjetnosti (poznatiji kao Hrvatski preporod) naslikao je Vlaho Bukovac.
Između 1967. i 1969. godine na zgradi su izvedeni opsežni radovi (izmjena i modernizacija instalacija, adaptacija uredskih prostorija, povećanje prostora orkestra te obnova interijera i eksterijera) prema projektu Božidara Rašice.
Potresi u 2020. godini prouzročili su oštećenja na štukodekoraciji i zidnim oslicima u interijeru te na dekorativnoj plastici pročelja zgrade. Najizraženija oštećenja koja su uzrokovala djelomično osipanje i povremeno otpadanje manjih dijelova ukrasa, što je ometalo svakodnevno funkcioniranje kazališta i izvođenje kazališnog programa, nalazila su se na luku između gledališta i pozornice.
Fotoalbum
Za ljetne stanke u programu Hrvatskoga narodnog kazališta, djelatnici Odjela za štuko Hrvatskoga restauratorskog zavoda (voditeljica Borka Milković) na najoštećenijim dijelovima zidova gledališta i štukodekoracije luka pozornice izveli su konzervatorsko-restauratorske radove preventivne sanacije i stabilizacije oštećenja. Sanirane pukotine na zidovima gledališta i domodelirani dijelovi dekoracije zbog najave sveobuhvatnijih radova na obnovi i potrebe da mjesta oštećenja ostanu vidljiva zbog projektiranja eventualnih ojačanja konstrukcije, nisu obrađeni pozlatom niti su tonski ujednačavani s drugim dijelom površina.