U sklopu višegodišnje suradnje na konzerviranju i restauriranju vrijednog fundusa Kabineta grafike Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, u 2019. godini izvedeni su cjeloviti konzervatorsko-restauratorski radovi na tri umjetnine na papiru velikog formata: na dvjema litografijama s prikazom Golgote Ljube Babića te na crtežu tušem i perom na natron-papiru Klasa na ALU, radu Miljenka Stančića.
Dvije litografije Ljube Babića (1890. – 1974.) nastale su u vrijeme kad se nakon školovanja u Münchenu i Parizu umjetnik vraća u Zagreb te upoznaje Miroslava Krležu, na čije se literarno ostvarenje referira s više djela. Klasa na ALU rad je Miljenka Stančića (1926. – 1977.) s početka umjetnikova djelovanja u vrijeme školovanja na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu.
Fotoalbum
Umjetnine su zaprimljene u radionicu s različitim oštećenjima i neprimjerenim materijalima: papirnatom nosiocu nedostajali su dijelovi, bio je deformiran, s pregibima i poderotinama te promijenjenih dimenzija nastalih zbog oscilacija mikroklimatskih uvjeta; zatečeni su fragmenti pik-trake, foxing (starosne mrlje), površinska nečistoća te mrlje različitog porijekla. Radovi su počeli izradom pisane i fotografske dokumentacije stanja umjetnina. Potom su provedene mikroskopske i mikrokemijske analize kojima je utvrđeno da se papirnati nosilac sastoji od mješavine pamučnih, lanenih, celuloznih vlakana i drvenjače, a potvrđena je prisutnost veće količine lignina. Izvedeno je suho čišćenje, odnosno otprašivanje lica i poleđine umjetnina kistom te brisaćim sredstvom. S obzirom na loš sastav i krtost papirnatih nosilaca te osjetljivost na vlagu, čišćenje uranjanjem u smjesu etanola i vode nije izvedeno, nego su najtvrdokornije nečistoće i mrlje tretirani parcijalno, blago ovlaženim tamponom, bugačicom i pritiskom utega. Zakrpe pik-trakom i samoljepivom smeđom trakom uklonjene su s poleđine vlaženjem i skalpelom. Preostali slojevi ljepila i mrlje uklonjeni su brisaćim sredstvom od prirodnog kaučuka. Za potrebe ovlaživanja crteža Klasa na ALU formirana je improvizirana komora od najlona s plastičnim crijevom za dovod vodene pare iz ovlaživača. Uslijedilo je relaksiranje i ravnanje papirnatog nosioca te neutralizacija nanošenjem magnezijeva oksida na poleđinu umjetnina (metoda Bookkeeper). Mjesta s pregibima i poderotinama su konsolidirana, a nedostajući dijelovi nadomješteni japanskim papirom. Retuš je izveden suhim pastelama, a dopune su tonirane akvarelom. Nakon završetka radova izrađena je oprema za pohranu od beskiselinskog kartona. Umjetnine su vraćene vlasniku uz smjernice za izlaganje i čuvanje.