Devet slika na platnima velikih formata autora Gustava i Ernsta Klimta te Franza Matscha demontirano je u kolovozu 2018. godine iz gledališta Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca u Rijeci. Slike su dopremljene u radionice Hrvatskog restauratorskog zavoda, gdje se na njima izvode konzervatorsko-restauratorski radovi.
Završetak radova predviđen je u prvoj polovici 2020. godine, kako bi slike u srpnju mogle biti izložene na izložbi Nepoznati Klimt u organizaciji Muzeja grada Rijeke u sklopu programa Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture. Zbog opsežnosti radova i relativno kratkog roka, radovi na slikama raspoređeni su u dvije radionice Zavoda – na tri slike Gustava Klimta (Instrumentalna glazba, Ozbiljna opera i Poezija) te tri Franza Matscha (Ljubavna poezija, Ples i Komična opera) radi se na Restauratorskom odjelu u Rijeci, dok se na slici Ernsta Klimta Kazalište te na dvije nepotpisane slike s prikazom anđela radovi izvode na Odjelu za štafelajno slikarstvo u Zagrebu.
Zatečeno stanje slika fotografski je dokumentirano u vidljivom te UV i IR dijelu spektra. Laboratorijske analize uzoraka slikanih slojeva potvrdile su da se radi o tehnici tempere i ulja na platnu. Utvrđeno je da slike nisu bile lakirane, ali da je na njihovoj površini prisutno više prethodno nanesenih retuša. Površina slika bila je prekrivena slojem atmosferske nečistoće tamnosive boje koja je bitno narušavala i otežavala njihovu čitljivost. S obzirom na činjenicu da slike nisu bile zaštićene lakom, nečistoća se nataložila izravno na slikani sloj i s njim se sjedinila. Stoga ju je, bez rizika za umjetninu, bilo moguće ukloniti samo djelomično. Rezultati proba uklanjanja nečistoće isključili su upotrebu otapala i vodene otopine zbog velike osjetljivosti slikanih slojeva te je čišćenje slika izvedeno suhim postupkom – spužvama i gumicama koje se koriste pri restauriranju predmeta na papirnatom nosiocu. Diskolorirani retuši uklonjeni su malim količinama organskog otapala uz pomoć mikroskopa, dok tvrdokorni retuši nisu uklonjeni u cijelosti. S poleđina slika uklonjeni su ostaci tutkalno-škrobnog ljepila, naliča i žbuke. Perforacije i nedostaci platna nadomješteni su komadićima novog platna, po tkanju i gustoći sličnog originalu, a na mjestima oslika, gdje je uočeno otpadanje boje u vidu sitnih ljuskica i zrnaca, nanesen je konsolidant. Slike su na toplinskom vakuumskom stolu podložene novim lanenim platnom, kako bi se mogle napeti na drvene podokvire koji su u izradi. Nedostajući dijelovi podloge rekonstruirani su krednim kitom. U tijeku je rekonstrukcija podložnog sloja retuša.
Fotoalbum
Konzervatorsko-restauratorske radove na slikama financijski je osiguralo Ministarstvo kulture RH, Grad Rijeka i Muzej grada Rijeke.
mr. umj. Ana Rušin Bulić, viši konzervator-restaurator
Slobodan Radić, konzervator-restaurator savjetnik
Povezani članak: Rijeka, Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, slike Gustava i Ernsta Klimta te Franza Matscha