U Europskoj godini kulturne baštine bit će predstavljeni dovršeni konzervatorsko-restauratorski radovi na poliptihu Uznesenja Bogorodice iz crkve sv. Marije na otoku Šipanu.
Voditelji: Stela Grmoljez Ivanković i Orest Šuman
Župna crkva sv. Marije u Pakljeni na otoku Šipanu jednobrodna je kamena građevina s pravokutnom apsidom, bočnom kapelom i sakristijom. Sagrađena je u 14. stoljeću uz benediktinski samostan sv. Mihajla, a današnji oblik dobila je tijekom 16. stoljeća.
Na glavnom oltaru očuvan je poliptih Kristofora Krile Antunovića, vodeće osobe dubrovačkog slikarstva druge polovice 16. stoljeća. Kristofor Antunović u Dubrovnik je došao iz Stona 1529. godine, a slikarsku poduku dobio je u dubrovačkoj radionici venecijanskog majstora Pietra di Giovannija. Prema očuvanom ugovoru iz 1552. godine s naručiteljima Tomom Krivonosovićem i Tomom Stjepovićem Skočibuhom, Cristophorus Ragusinus obvezao se napraviti poliptih po uzoru na Tizianov, koji se tada nalazio u crkvi sv. Lazara u Dubrovniku, a poslije potresa je prenesen u katedralu Uznesenja Blažene Djevice Marije u nebo. Popularnost Tizianova rada bila je tolika da su lokalni naručitelji odlučili pribaviti kopiju ne samo za Pakljenu nego i za franjevačku crkvu na Badiji kod Korčule. Rok za izradu oltara bio je dvije godine, a slikar se obvezao da će ga dopremiti i montirati u crkvu. Ugovorena naknada iznosila je 82 dukata, što je bio znatan iznos za onodobne dubrovačke prilike. Premda izgled cijelog Tizianova poliptiha danas nije poznat, čini se da je slikar ipak unio neke promjene i drugačija ikonografska rješenja, a na slikama se zamjećuju i kasniji dodaci i prepravci, poput svetačkih likova dodanih na bočnim slikama prvog kata retabla.
Fotoalbum
Konzervatorsko-restauratorski radovi na šipanskom poliptihu izvedeni u Hrvatskom restauratorskom zavodu među najsloženijim su intervencijama na polikromiranim drvenim predmetima. Zbog stupnja oštećenosti i izrazito lošeg stanja drvenog nosioca na arhitekturi retabla i slikama, provodili su se usporedno radovi na Odsjeku za polikromiranu drvenu skulpturu i na Odjelu za štafelajno slikarstvo, s ciljem cjelovitijeg pristupa te ujednačenih postupaka i primijenjenih materijala. Na arhitektonskim dijelovima retabla izvedene su rekonstrukcije nedostajućih dijelova, konsolidacija te sanacija oslabljenih spojeva i pukotina drvenog nosioca te uklanjanje preslika s izvornog slikanog sloja. Najzahtjevnijim su se pokazali radovi na konsolidaciji crvotočnog i propalog drvenog nosioca na slikama. Drvo je bilo u tako lošem stanju i potpuno pulverizirane strukture da je potpuno izgubilo nosivu funkciju. Na dvije bočne slike sa svecima na prvom katu retabla te na dijelu lunete s prikazom Boga Oca izvedeni su stoga izuzetno složeni radovi transfera slikanog sloja na novi, posebno pripremljen, drveni nosilac. Ujedno je stara, fiksna parketaža zamijenjena novom, fleksibilnom, kojom je omogućena kontrola promjena u drvetu pri manjim promjenama relativne vlažnosti zraka. Izvedena je konsolidacija i učvršćivanje spojeva drvenih dasaka od kojih su slike sastavljene, kao i rekonstrukcije nedostajućih dijelova preparacije i slikanog sloja.
U sklopu Europske godine kulturne baštine konzervatorsko-restauratorski radovi na poliptihu bit će predstavljeni širokom krugu publike na najvećoj lokalnoj „festi“, Danu Gospe od Karmena (16. srpnja) u crkvi sv. Marije u Pakljeni.
Deplijan (PDF)