Iz govora ministra kulture izdvajamo:
"Ujesen 1998. mojem je prečasniku mr. sc. Boži Biškupiću belgijski državljanin René Wouters, u pratnji tadašnjeg veleposlanika Kraljevine Belgije, prijavio neprocijenjivi nalaz kipa Apoksiomena.
Nalazniku, sada već, nažalost, pokojnome, i njegovome timu koji je pružio iznimno važnu i opsežnu stručnu i Patrickom Fischerom iz zaklade Oxford Maritime Trust, u ime Republike Hrvatske i cijelog tima stručnjaka koji su radili na projektu zahvaljujemo na tom plemenitom činu kojim je počelo jedno izvanredno iskustvo koje je obogatilo hrvatsku i svjetsku kulturnu baštinu.
Od samog vađenja kipa u travnju 1999. do danas o kipu se neposredno brinu Ministarstvo kulture i Hrvatski restauratorski zavod u Zagrebu, gdje je kip pomno restauriran i istraživan u tih posljednjih 17 godina. Više od stotinu stručnjaka raznih profesija bilo je uključeno u projekt samo do 2006. godine kada je kip prvi puta predstavljen javnosti u Zagrebu, a potom u Firenci u znak zahvalnosti i dobre suradnje s talijanskim institutom Opificio delle Pietre Dure.
Upravo su kvaliteta izvedenih konzervatorsko-restauratorskih radova i istraživanja i razgranata suradnja na projektu prepoznate i 2007. je Hrvatskome restauratorskom zavodu dodijeljena prestižna Nagrada Europske unije za kulturnu baštinu / Nagrada Europe Nostre.
U očekivanju svojeg trajnog smještaja u posljednjih je osam-devet godina Apoksiomen bio izlagan u Zagrebu, Osijeku, Rijeci, Splitu, Zadru, Ljubljani i u najpoznatijim svjetskim muzejima počevši 2006. u Firenci, 2012/2013. u Muzeju Louvre u Parizu i prošle, 2015. godine u Britanskom muzeju u Londonu i J. Paul Getty Muzeju u Los Angelesu.
Apoksiomen je objavama arheologa, povjesničara umjetnosti, restauratora, biologa, fizičara i drugih znanstvenika i stručnjaka te izložbama afirmiran ne samo kao vrsno dostignuće helenističke brončane skulpture i jedna od najsačuvanijih antičkih bronci, već i kao umjetnina koja na najdostojniji način predstavlja zalaganja i postignuća Ministarstva kulture Republike Hrvatske i Hrvatskoga restauratorskog zavoda na području zaštite kulturne baštine i konzervatorsko-restauratorske djelatnosti.
Muzej Apoksiomena u Malome Lošinju jedinstvena je muzejska ustanova u Republici Hrvatskoj. Iako čuva i izlaže samo jedan eksponat, Muzej pripovjeda cjelovitu priču o antičkome atletu odlivenome u bronci, koji je nastao u 2. ili 1. stoljeću prije Krista prema izvorniku iz 4. st. prije Krista i koji je bio izgubljen gotovo dva tisućljeća.
Muzej Apoksiomena realiziran je sredstvima i zalaganjima Ministarstva kulture Republike Hrvatske i Grada Mali Lošinj, uz stručno-znanstvenu potporu Hrvatskog restauratorskog zavoda.
Dozvolite mi da se pred uzvanicima zahvalim svima onima koji su svojim nesebičnim trudom i zalaganjem omogućili da saznamo za Apoksiomena te da ga pobliže upoznamo i predstavimo svijetu. Posebno bih želio izdvojiti:
- kao što sam već spomenuo ranije, nalaznika Renea Woutersa, istraživača podmorja Roberta Stenuita te Michaela Fischera i Patricka Fischera iz Oxford Maritime Trust, s njihovim ekipama,
- generala Mladena Markača koji je zapovijedao specijalnom policijom kao i Bogdana Celinića načelnika Obučnog centra specijalne policije na Lošinju i Damira Bankovića, voditelja ronjenja i njihovu ekipu,
- voditelje podvodnih arheoloških istraživanja 1999. Marijana Orlića i Smiljana Gluščevića te podvodne arheologe i snimatelje,
- s posebnom zahvalnošću i poštovanjem bivšeg pomoćnika ministra i glavnog konzervatora Miljenka Domijana, koji je u ime Ministarstva kulture koordinirao ovaj projekt od 1999. svih ovih godina,
- bivšu ravnateljicu Cristinu Acidini i bivšeg direktora Znanstvenog laboratorija i škole talijanskog instituta Opificio delle Pietre Dure iz Firence koji su pružili znatnu potporu u pratećim istraživanjima
- bivšeg ravnatelja i sadašnjeg ravnatelja Hrvatskog restauratorskog zavoda Ferdinanda Medera i Maria Brauna i njihovu brojnu ekipu, a posebno
- restauratora majstora Antonija Šerbetića koji je pod vodstvom nažalost preminulog talijanskog restauratora Giuliana Tordija sa suradnicima restaurirao Apoksiomena te
- višu konzervatoricu Iskru Karniš Vidovič koja se u najširem smislu bavila kipom i autorica je muzejske koncepcije i sadržaja stalnog postava Muzeja
- arhitektonski dvojac Idisa Turata i Sašu Randića koji su projektirali zgradu Muzeja, posebice Idisa Turata pod čijim je vodstvom projekt okončan i koji je autor likovnog postava i na kraju
- privremenu ravnateljicu Muzeja Apoksiomena Ingrid Stanković
- moje prečasnike bivše ministre kulture Božu Biškupića, Antuna Vujića, Jasena Mesića, Andreu Zlatar Violić i Berislava Šipuša,
- te naše partnere u osnivanju Muzeja - gradonačelnika Malog Lošinja Garija Cappellija i posebno njegovu zamjenicu Anu Kučić, koordinatoricu osnivanja Muzeja Apoksiomena u ime Grada i cijelu njihovu ekipu u Malom Lošinju.
I na kraju, posebno bih želio izraziti svoje osobno žaljenje i žaljenje dosadašnje ekipe projekta što povratak kipa na Lošinj nisu dočekali nalaznik kipa Rene Wouters, podvodni arheolog Mario Jurišić, voditelj restauracije Giuliano Tordi, profesor arheološkog crtanja Krešimir Jerko Rončević, fotograf Vidoslav Barac, ali ostatak ekipe je tu i zaslugom svih njih i ovaj je muzej spreman otvoriti svoja vrata.
Pred novim je muzejom velik i odgovoran zadatak i izazov – sačuvati kip Apoksiomena i predstaviti ga što većem i širem krugu posjetitelja, a pri tome uspješno nastaviti ovaj projekt koji je već prije gotovo deset godina bio ovjenčan Nagradom Europske unije za kulturnu baštinu / Nagradom Europe Nostre za izvrsnu restauraciju i istraživanja te razgranatu međunarodnu suradnju. ..."
Fotoalbum
Hrvatski restauratorski zavod bio je uključen u projekt Hrvatski Apoksiomen od samog početka, travnja 1999. kada je Ministarstvo kulture Republike Hrvatske obavijestilo Zavod o nalazu i tražilo suradnju na pripremama za vađenje kipa iz mora. Od 27.4.1999. Zavod je neposredno skrbio o kipu tijekom odsoljavanja na Lošinju, a potom je 2000. u listopadu kip prevezen u Zagreb gdje su u Hrvatskom restauratorskom zavodu sve do 2006. provedena konzervatorsko-restauratorska istraživanja i kip je restauriran. Restauriranje pod vodstvom talijanskog restauratora Giuliana Tordija u najvećem dijelu izvodi Antonio Šerbetić sa suradnicima – Ivanom Fočićem i Željkom Tarandekom. Pored restauriranja kipa restauratori izrađuju i dvije posebne konstrukcije: u prvoj šesterokutnoj "kolijevci" kip je ležao tijekom restauracije a ta je konstrukcija neophodna i tijekom transporta i postavljanja kipa; druga konstrukcija ugrađena je u kip i preuzima svu težinu kipa.
U početku se u suradnji s talijanskim institutom Opificio delle Pietre Dure iz Firence izvode brojne analize materijala od kojih je izrađen kip i materijala koji je pronađen u unutrašnjosti kipa. S vremenom se suradnja proširuje te se istraživanja nastavljaju do danas.
U samome je projektu sudjelovalo stotinjak stručnjaka i znanstvenika.
Opsežnu dokumentaciju vodila je Iskra Karniš Vidovič, koja je 2003. organizirala i prvu izložbu kipa u Domu hrvatskih likovnih umjetnika u Zagrebu pa potom i glavnu izložbu po završetku restauracije 2006. u Arhoeloškome muzeju u Zagrebu. Kip i izložba potom putuju u Firencu 2006/2007. a po povratku u Hrvatsku ponovno u Zagreb te u Osijek, Rijeku, Split, Zadar. Apoksiomen je uključen u izložbu Antički Grci na tlu Hrvatske Galerije Klovićevi dvori u Zagrebu, potom i u Ljubljani gdje je navedenoj izložbi pridružena i izložba Hrvatskog restauratorskog zavoda o Apoksiomenu.
Slijede izložbe u Muzeju Louvre u Parizu, u Britanskome muzeju u Londonu (Ljepota tijela u antičkoj grčkoj umjetnosti, 2015.) te u Muzeju J. Paula Gettyja u Los Angelesu (Snaga i patos – brončana skulptura helenističkog svijeta, 2015.). Za organizaciju posudbi bila je zadužena Iskra Karniš Vidovič, koja je ujedno bila i kurir za kip prateći ga na putovanjima.
Hrvatski restauratorski zavod također predstavlja kip na Međunarodnom kongresu o antičkoj bronci 2003. u Bukureštu, pa potom 2013. u Zürichu i treći put u Los Angelesu 2015. (izlaganja Iskre Karniš Vidovič) a i drugi su kolege držali izlaganja na drugim specijalističkim skupovima.
Nagrade:
2006. glavnom konzervatoru Ministarstva kulture Miljenku Domijanu, restauratorima Giulianu Tordiju i Antoniju Šerbetiću i konzervatorici Iskri Karniš Vidovič dodijeljena je godišnja Nagrada Vicko Andrić za iznimna postignuća iz zaštite kulturne baštine.
2007. u Stockholmu Hrvatskom restauratorskom zavodu je dodijeljena medalja - Nagrada Europske unije za kulturnu baštinu / Nagrada Europe Nostre za razgranatu suradnju na projektu koji je obuhvatio minuciozno restauriranje i prezentiranje helenističkog kipa Apoksiomena.
Hrvatski restauratorski zavod izradio je sadržaj stalnog postava u Muzeju Apoksiomena u Malom Lošinju i nadzire uvjete u kojima se čuva i izlaže Apoksiomen
Po završetku restauracije 2006. i povodom velike izložbe koju je priredio Zavod, Ministarstvo kulture RH traži od Hrvatsko restauratorskog zavoda, ustanove nadležne za Apoksiomena, osnovne smjernice za izradu stalnog postava kipa. U tijeku je rasprava o mjestu za stalni postav i kada je 2007. odlučeno da to bude u Malom Lošinju, Hrvatski restauratorski zavod izrađuje uvjete za izlaganje i čuvanje kipa Apoksiomena koji su uključeni u natječajnu dokumentaciju za izradu projekta zgrade budućeg Muzeja.
Također, Iskra Karniš Vidovič izrađuje koncepciju stalnog postava koja je predstavljena Hrvatskom muzejskom vijeću i prihvaćena te Hrvatski restauratorski zavod sklapa ugovor s Gradom Mali Lošinj za izradu sadržaja stalnog postava Muzeja Apoksiomena. Iskra Karniš Vidovič izrađuje monografski definiran sadržaj postava koji uključuje izložbene panoe, prezentaciju za ekrane osjetljive na dodir, dokumentarni film, crtani film, te Hrvatski restauratorski zavod stavlja na raspolaganje projektantu Idisu Turatu postojeću dokumentaciju za medijsku sobu i predaje noosonovanome Muzeju Nagradu Europske unije / Nagradu Europe Nostre kako bi bila postavljena uz kip kojeg na kraju, 8. travnja 2016. restauratori postavljaju u Muzeju.
Primopredajom Apoksiomena ne završava skrb Zavoda o kipu i sam projekt. Sljedeći je korak sklapanje ugovora između Muzeja Apoksiomena i Hrvatskog restauratorskog zavoda o nastavku suradnje koja će obuhvatiti redoviti pregled kipa i nadzor mikroklimatskih uvjeta za čuvanje i izlaganje kipa, te suradnju pri realizaciji skupova, izložbi, publikacija.
U izradi sadržaja stalnog postava Muzeja Apoksiomena sudjelovali su:
Koncepcija stalnog postava i koordinacija izvođača u izradi sadržaja stalnog postava
Iskra Karniš Vidovič (Hrvatski restauratorski zavod)
Likovni postav
dr. sc. Idis Turato
Izložbeni panoi i prezentacija na monitorima osjetljivim na dodir
Tekstovi i odabir slikovnih priloga
Iskra Karniš Vidovič (Hrvatski restauratorski zavod)
Lektura (hrvatski jezik)
Rosanda Tometić
Prijevod na engleski
Tamara Levak Potrebica, Andy Tomlinson
Prijevod na njemački
Silvia Sladić
Prijevod na talijanski
Erika Koporčić
Dizajn izložbenih panoa
Nikolina Jelavić Mitrović
Izrada izložbenih panoa
Imagint d.o.o. Brezje
Proizvodnja prezentacije na ekranima osjetljivim na dodir
Kinoteka d.o.o., Zagreb
Izvedba aplikacije
Igor Donevski
Grafički dizajn aplikacije
Marinko Murgić, Šesnić&Turković d.o.o. Zagreb
Fotografije
Vidoslav Barac (Hrvatski restauratorski zavod)
Natalija Vasić (Hrvatski restauratorski zavod)
Zoran Bogdanović (Hrvatski restauratorski zavod)
Pavle Dugonjić (Hrvatski restauratorski zavod)
Marijana Fabečić (Hrvatski restauratorski zavod)
Danijel Frka (Hrvatski restauratorski zavod)
Ljubo Gamulin (Hrvatski restauratorski zavod)
Igor Miholjek (Hrvatski restauratorski zavod)
Nikolina Oštarijaš (Hrvatski restauratorski zavod)
Jurica Škudar (Hrvatski restauratorski zavod)
Smiljan Gluščević (Arheološki muzej Zadar)
Stéphane Jasinski
Robert Sténuit
Marko Vrdoljak (Turistička zajednica Grada Malog Lošinja)
Ivica Ljubičić
Milenko Milović
Jasenka Topić
Arheološki muzej Olimpija
Muzej Akropole Atena
Kunsthistorisches Museum Wien
Kimbell Art Museum, Fort Worth, Teksas
Deutsches Archäologisches Institut Rom
Soprintendenza Speciale per il Polo Museale Fiorentino – Gabinetto Fotografico
Museum of Fine Arts, Boston
Musées royaux d'Art et d'Histoire, Brussels
Ilustracije
Krešimir Certić (Hrvatski restauratorski zavod)
Lovor Dragojević (Hrvatski restauratorski zavod)
Mario Jurišić (Hrvatski restauratorski zavod)
Denis Jakopović (Hrvatski restauratorski zavod)
Ivan Čondić
Arheološki crteži
Krešimir Jerko Rončević (Hrvatski restauratorski zavod)
Gamagrafske snimke
Zavod za zavarivanje i toplinsku tehnologiju d.o.o. Zagreb (Hrvatski restauratorski zavod)
Rendgenske snimke
Centre de recherche et de restauration des musées de France (C2RMF) Paris, J. Marsac / E. Lambert
Endoskopske snimke
Alstom d.o.o. Karlovac (Hrvatski restauratorski zavod)
3D skeniranje
GOM mbH Braunschweig, Topomatika d.o.o. Zagreb, Institut građevinarstva Hrvatske d.d. Zagreb (Hrvatski restauratorski zavod)
Film
U filmu korišteni materijali:
Hrvatske televizije
Hrvatskog restauratorskog zavoda
Centre de Recherche et de Restauration des Musées de France
Stručni suradnici
Iskra Karniš Vidovič
Miljenko Domijan
Glazba
Emilio Kutleša
Autor filma
Luka Marotti
Prijevod na engleski jezik
Tamara Levak Potrebica
Proizvodnja
Hrvatski restauratorski zavod, 2015.
Animirani film / Animated film:
Režija, animacija i likovna izvedba
Ana-Marija Vidaković
Ozvučenje i montaža
Bajko I. Hromalić
Naručitelj
Hrvatski restauratorski zavod, 2015.
Konzervatorsko-restauratorski radovi na kipu Apoksiomena:
Hrvatski restauratorski zavod
Giuliano Tordi
Antonio Šerbetić
Ivan Fočić
Željko Tarandek
Transport kipa Apoksiomena:
Galerija Klovićevi dvori:
Dragutin Matas
Davor Markotić
Postament:
Hrvatski restauratorski zavod:
Marin Barišić
Mate Roščić
Ivan Sikavica
Stipe Lucić Kamenarski centrar i klesarstvo d.o.o. Samobor
Postavljanje kipa Apoksiomena:
Hrvatski restauratorski zavod:
Antonio Šerbetić
Ivan Fočić
Dragutin Furdi
Galerija Klovićevi dvori:
Dragutin Matas
Davor Markotić
Mikroklimatske komore
Kambič Laboratorijska oprema d.o.o. Semič,Slovenija
Nadzor mikroklimatskih uvjeta
Euromix d.o.o. Ljubljana, Slovenija
Iskra Karniš Vidovič (Hrvatski restauratorski zavod)
Poveznice:
https://www.muzejapoksiomena.hr/
https://www.facebook.com/muzejapoksiomena/?fref=nf
https://www.instagram.com/museumofapoxyomenos/
https://predsjednica.hr/objava/1/1/916