Jelena Zagora
Pregledni rad
https://doi.org/10.17018/portal.2017.8
Puni tekst: hrvatski, engleski sažetak, PDF
Str.: 73–94
Sažetak
Uz povijesni pregled razvoja obojenih podloga u Italiji od 15. do sredine 18. stoljeća, u radu se iznose razmatranja o nazivlju i tipologiji slikarskih preparacija. Članak objedinjuje reference o najranijim poznatim obojenim podlogama u talijanskom slikarstvu na drvu i na platnu, utvrđenim na djelima slikara sa sjevera zemlje iz 15. i ranog 16. stoljeća – od pojave pigmentiranog gessa i imprimatura do uvođenja obojenih preparacija u uljenom slikarstvu na platnu koje se koriste i razvijaju u dva stoljeća nakon toga. Autorica istražuje porijeklo crvenih preparacija iz 18. stoljeća i obrađuje sjevernoeuropske dvostruke preparacije, pronađene i na slikama talijanskih autora iz 17. i 18. stoljeća u Italiji i Dalmaciji. U Šibeniku je na oltarnoj pali venecijanskog slikara Angela Mancinija iz 1609. godine utvrđen podslik s funkcijom preparacije, odnosno obojene podloge. Prema dosadašnjem autoričinu istraživanju, sličan primjer nije zabilježen u uljenom slikarstvu na platnu.
Ključne riječi:
pigmentirani gesso, imprimature, obojene preparacije, dvostruke preparacije, podslik, slikarstvo na drvu, uljeno slikarstvo na platnu